Alecta lanserar tapensionen.nu - En ny pensionsprocess behöver en ny rutin

Tjänstepensionsbolaget Alecta har under de senaste åren genomfört upprepade studier om äldre svenskars inkomst och hur processen med att gå i pension ser ut. För att skapa en ny tradition kring att fira den första pensionskronan lanserar Alecta initiativet tapensionen.nu.

I Sverige firar vi studenten, bröllop, födelsedagar och många andra händelser i livet. Men att uppmärksamma avrundandet av arbetslivet, exempelvis genom att fira när vi plockar ut den första pensionskronan är vi inte lika bra på. Den som plockar ut sin första pensionskrona påbörjar en ny fas i livet, och får en ny relation till både jobb och fritid. Fullt jämförbar med andra livsavgörande händelser.

För att sätta fokus på att den första pensionskronan är något att fira erbjuder Alecta på sajten tapensionen.nu tre pensionspresenter:

1. Ett utspring
  2. En examensfrukost
  3. Möten med en syokonsulent som kan hjälpa den nyblivne pensionären med att planera sina kommande år.

Alla som känner någon som ska ta pensionen kan enkelt gå in och köpa ett firande till jubilaren. Firandena, som inhandlas till självkostnadspris, kan genomföras över hela Sverige och organiseras av företaget Veterankraft. Vill man hellre organisera firandet själva kan man se sajten som inspiration.

Tapensionen.nu syftar till att ändra svenskarnas uppfattning om pensionen – från ett passivt avslut, till en aktiv början på ett nytt liv. Från att ”gå i pension” till att ”ta pensionen”.

- Vi vet att det finns 65-plussare som har det gott ställt, de som har det riktigt svårt och de allra flesta ligger någonstans däremellan. Men de har alla gemensamt att de klarat av den obligatoriska delen av arbetslivet, och oavsett hur man har det ekonomiskt tycker vi att det är något att vara stolt över, säger Jacob Lapidus, presschef på Alecta.

Att ta pensionen idag liknar att ta studenten

Alectas studier visar att allt fler svenskar arbetar allt längre upp i åldrarna, för att de har lust. Idag finns 350 000 jobbonärer, personer som både arbetar och plockar ut pension. Att gå i pension är alltså inte en engångsföreteelse, utan en process som sträcker sig över många år.

Likt att ta studenten är pensioneringen idag början på ett nytt liv. En del tar ett sabbatsår, en del arbetar vidare men i lägre takt, en del slutar arbeta helt, väldigt många blandar arbete med fritid och det finns många som läser kurser.

- Att ta pensionen innebär att du har klarat av en del av livspusslet. Nu börjar en ny fas i livet som inte nödvändigtvis innebär att du slutar arbeta direkt. Du har fler möjligheter att bestämma själv. När vi möter äldre personer några år efter att de tagit pensionen är det ofta precis det som de uppskattar med sitt nya liv, att de har mer tid att foga över fritt, säger Jacob Lapidus.

Tapensionen.nu är en del av Alectas pågående arbete med att bredda bilden av vad det är att vara ”pensionär” idag. Alecta har publicerat två rapporter som fått stor uppmärksamhet och kampanjen kommer även att innehålla uppdaterade genrebilder på äldre svenskar och fotoutställningar. Allt för att bredda bilden av vad det innebär att ta pensionen i Sverige idag.

Firande kan köpas på Ta pensionen (myshopify.com)

För mer information:

www.Alecta.se/tapensionen

Hannes Hultcrantz
hannes.hultcrantz@alecta.se

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1000 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.