Alecta presenterar fokusområden för ägarstyrning

Ett flertal händelser i svenska bolag har under det senaste året påkallat tydligt agerande från ägare och skapat rubriker i svensk liksom internationell media. Alecta är en av de största ägarna på börsen och berättar nu i sin ägarrapport om fokusområden de kommande åren.

Ramsay Brufer

Alecta är femte största ägare på börsen och sköter hela sin bolagsportfölj inhouse. Bolaget förvaltar tjänstepension till ett totalt värde av drygt 900 miljarder SEK och investerar i ett fåtal, utvalda bolag. Det arbete som Alecta genomför i valberedningar, ESG-dialoger och övrig påverkan har stort inflytande på det tjänstepensionsvärde som skapas för bolagets dryga 2,5 miljoner företags- och privatkunder.

Inför stämmosäsongen 2020 har vd Magnus Billing och ägaransvarig Ramsay Brufer, tillsammans med bolagets ESG-team, sammanfattat vad de ser som de viktigaste områdena att fokusera på för att skapa långsiktigt konkurrenskraftiga bolag.

De viktigaste punkterna i kommande ägarstyrningsarbete kan sammanfattas med begreppet Värdeskapande omställning. I detta ingår enligt Alecta:

• Klimatrelaterad omställning
  • Digital omställning
  • Innovation
  • Mångfald
  • Företagskultur

Rapporten kan läsas i sin helhet på https://www.alecta.se/om-alecta/hallbarhet-och-agande/ansvarsfulla/agarstyrningsrapport/

För mer information, kontakta:

Hannes Hultcrantz

E-post: hannes.hultcrantz@alecta.se

Mob: 0733 10 06 01

Ramsay Brufer

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar cirka 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.

Alecta först i världen med att certifieras av ESG4Real1.10.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

ESG4Real är en ny certifiering som utfärdas av Responsible Investors Alliance International (RIA International). RIA grundades av flera aktörer inom finansindustrin, företrädesvis kapitalförvaltare från Sverige och Nederländerna. Alecta har som första kapitalförvaltare i världen blivit certifierade enligt ESG4Real:s principer, och hoppas att certifieringen ska underlätta för pensionssparare att välja hållbara alternativ.