Alecta säljer fastigheter i Storbritannien

Alecta har genomfört försäljningen av fastigheter i Storbritannien.

Som kommunicerats tidigare har Alecta sedan i våras haft en försäljningsprocess igång för att sälja de direktägda fastigheterna i Storbritannien. Denna process nådde under gårdagen fram till en slutförd affär med Goldman Sach. Affären består av 26 fastigheter.

Fastighetsrådgivaren Jones Lang Lasalle och advokatbyrån Olswang har bistått Alecta i arbetet med försäljningen.

Johan Anderson, presschef Alecta tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se
Per Frennberg, chef Kapitalförvaltning Alecta, tel: 08-441 66 01

08-441 63 29http://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 730 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Alecta får förlängt uppdrag som ickevalsbolag inom ITP9.3.2018 12:17Pressmeddelande

Alecta har i konkurrens med andra bolag blivit utsett till ickevalsbolag för att under ytterligare fem år förvalta den premiebestämda ålderspensionen inom ITP-planen, dvs både ITP 1 och ITPK, för privatanställda tjänstemän. För de ITP-anslutna pensionssparare som inte gör ett aktivt val förvaltas tjänstepensionen därmed av Alecta. Alecta har även utsetts till ett av de aktiva val en ITP-ansluten pensionssparare kan göra inom traditionell förvaltning, ett så kallat kryssval.