Alecta utses till ickeval i FTP-planen

Alecta Optimal Pension blir ickevalsalternativ inom försäkringstjänstemännens tjänstepensionsavtal FTP 1 från och med 2017.

Alecta har utsetts till ickevalsleverantör av tjänstepension inom FTP 1 och den kompletterande tjänstepensionen FTPK för anställda med kollektivavtal i försäkringsbranschen. Avtalet som omfattar cirka 20.000 försäkrade gäller från och med 2017 och under fyra år.

– Det är glädjande att Alecta har vunnit upphandlingen om ickevalet i de försäkringsanställdas egen tjänstepension. Det visar ännu en gång på styrkan i vår Alecta Optimal Pension produkt med fokus på enkelhet, låg avgift och konkurrenskraftig garanti samt goda avkastningsförutsättningar, säger Alectas vd Magnus Billing.

Fakta om Alecta Optimal Pension
Alecta Optimal Pension är en traditionell livförsäkring som har 65 miljarder kronor i förvaltat kapital. I grundutförandet är fördelningen 60 procent aktier, 10 procent fastigheter och 30 procent räntebärande. Under femårsperioden fram till sista september 2016 har Alecta Optimal Pensions totalavkastning varit 12,9 procent i genomsnitt per år. Det är 4,3 procentenheter bättre per år än jämförelseindex under motsvarande femårsperiod.

Pehr Östberg, chef Produkt och parter, Alecta, tel: 08-441 63 38
Johan Anderson, presschef, Alecta, tel: 070-288 68 11 eller johan.anderson@alecta.se

08-441 68 11http://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 750 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.