Alectas vd får hållbarhetsuppdrag av Europeiska kommissionen

Alectas vd Magnus Billing har utsetts att delta i Europeiska kommissionens högnivågrupp för hållbara investeringar.
Magnus Billing, vd Alecta

Alectas vd Magnus Billing har utsetts till medlem av Europeiska kommissionens högnivågrupp för hållbara investeringar (High Level Expert Group on Sustainable Finance). Det meddelar Europeiska kommissionen idag. Gruppen har kommissionens uppdrag att under 2017 utarbeta förslag som ska ligga till grund för EUs strategi inom området hållbara investeringar.

– Jag är väldigt stolt att få möjligheten att bidra till arbetet med de rekommendationer som ska ligga till grund för Europeiska kommissionens strategi för hållbara investeringar. Det är viktiga frågor för mig, för Alectas verksamhet och våra kunder. Alectas övertygelse om aktiv förvaltnings goda förutsättningar att stödja hållbara investeringar blir värdefullt i högnivågruppens arbete. Det är en förmån att få tillfälle att bidra till utvecklingen av ett europeiskt ramverk inom hållbara investeringar som sannolikt får stor påverkan på Alectas verksamhet och på vårt uppdrag, säger Alectas vd Magnus Billing.

Fakta om uppdraget
High Level Expert Group on Sustainable Finance består av 20 ledande befattningshavare och experter. Gruppen inleder sitt arbete i januari 2017 och ska vara färdiga med strategirekommendationerna i slutet av 2017.

Läs mer i pressmeddelandet från Europeiska kommissionen.

Johan Anderson, presschef Alecta tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

Magnus Billing, vd Alecta

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 750 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.