Aleksander Gabelic (S) efterträder Jens Nilsson (S) i Europaparlamentet

Den 13 mars i år gick den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Jens Nilsson tragiskt bort efter en kort tids sjukdom. Idag, den 4 april, tillkännagav Valmyndigheten att Nilsson efterträds av Linköpingsbon Aleksander Gabelic (S) som ledamot av Europaparlamentet.

- Jens Nilsson var en uppskattad och erkänt skicklig partivän som med stor förtjänst stod upp för svensk socialdemokratis värderingar och politik på EU-nivå. Jag hoppas att jag ska kunna fortsätta det arbetet i hans anda, säger Gabelic.

Gabelic är född och uppvuxen i Skåne men bor idag i Linköping. Under mandatperioden 2006 – 2010 tjänstgjorde han som riksdagsledamot för Socialdemokraterna från Östergötlands läns valkrets. Han är sedan 2000 även ordförande för Svenska FN-förbundet.

Presskontakter:

Martin Rynoson, pressekreterare på Socialdemokraternas partikansli

martin.rynoson@socialdemokraterna.se, +46 725 315 526

Sigrid Bøe, presschef för S-kansliet i Europaparlamentet

sigrid.boe@ep.europa.eu, +32 471 790 176

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm