Alex Kessidis är i VM-semifinal

Alex Kessidis är i semifinal på Brottnings-VM i Kazakstan vilket innebär att Sverige har fått en direktplats till OS i Tokyo. Kvartsfinalen var en uppvisning som saknade motstycke. Mot VM-trean Mohammedi Geraei från Iran. 9-1 och teknisk överlägsenhet efter 4 minuters brottning. I semifinalen som startar 13:00 svensk tid, där väntar Euorpaspelstvåan Karpet Chalyan, Armenien.

Foto: Ove Gundersen

Kessidis inledde dagen med att besegra vinnaren av U23-VM 2018, Daniel Cataraga, Moldavien med 5-4. I åttondelen vann Kessidis mot EM-tvåan från 2016, Edgar Babayan, Polen med 4-0. Väl i kvarten väntade som sagt iraniern Mohammedi Geraei som tidigare under dagen slagit ut förstaseedade Sydkoreanen Hyeon-Woo Kim med ett OS-guld och OS-brons på meritlistan. Kessidis avgjorde kvartsfinalen med att först få in en nertagning i första perioden följt med ytterligare två poäng. I andra perioden kom avgörande kastet med ett arm-och-huvud som belönades med fyra poäng.

Foto: Ove Gundersen