Alex Kessidis är i VM-semifinal

Alex Kessidis är i semifinal på Brottnings-VM i Kazakstan vilket innebär att Sverige har fått en direktplats till OS i Tokyo. Kvartsfinalen var en uppvisning som saknade motstycke. Mot VM-trean Mohammedi Geraei från Iran. 9-1 och teknisk överlägsenhet efter 4 minuters brottning. I semifinalen som startar 13:00 svensk tid, där väntar Euorpaspelstvåan Karpet Chalyan, Armenien.

Foto: Ove Gundersen

Kessidis inledde dagen med att besegra vinnaren av U23-VM 2018, Daniel Cataraga, Moldavien med 5-4. I åttondelen vann Kessidis mot EM-tvåan från 2016, Edgar Babayan, Polen med 4-0. Väl i kvarten väntade som sagt iraniern Mohammedi Geraei som tidigare under dagen slagit ut förstaseedade Sydkoreanen Hyeon-Woo Kim med ett OS-guld och OS-brons på meritlistan. Kessidis avgjorde kvartsfinalen med att först få in en nertagning i första perioden följt med ytterligare två poäng. I andra perioden kom avgörande kastet med ett arm-och-huvud som belönades med fyra poäng.

Foto: Ove Gundersen

VM-tvåan Alex Kessidis siktar på att rädda upp AIK:s säsong med ett SM-guld på hemmaplan19.11.2019 14:26:54 CETNyheter

För två månader sen tog Alex Kessidis ett VM-silver i brottning men en påtagligt besviken Kessidis satte omgående efter hemresan igång jakten på ett OS-guld i Tokyo nästa år. Som ett mål på vägen skall han tillsammans med sina lagkamrater försöka plocka hem ett SM-guld i finalen av lag-SM som avgörs i Solna på lördag och på så sätt rädda upp hela AIK-organisationens guldmissar i lagidrotterna.

Miljonstöd till nya rörelseprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från Världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.