Alex Kessidis och Ardit Fazljija - herrarnas sista hopp

Världsmästerskapens andra dag är över och Sverige gick tomhänt ifrån Barys Arena i Nur-Sultan även idag. Sista chansen på en framgång för herrtruppen inleds imorgon när bronsmedaljören från Europaspelen, Alex Kessidis i 77 kg och Ardit Fazljija i 60 kg kliver upp på VM-mattan.

Alex Kessidis slipper kvala och inleder mot moldaven Daniel Cataraga i sextondelsfinalen. Kessidis har mött moldaven en gång tidigare. Vid EM i Bukarest i våras drog moldaven det längsta strået och tog hem den matchen. Förhoppningen är att Alex gjort sin hemläxa och kan på så sätt avancera till åttondelsfinal.

Matchstart: efter kl 08:00 (312 | Matta D)

Ardit Fazljija går även han direkt in i sextondelsfinal. Där väntar Justas Petravicius, Litauen.En tuff öppningsmatch där Ardit föll senast dessa herrarna möttes. Dock finns här precis som i Alex match stora chanser på revansch.

Matchstart: efter kl 08:00 (226 | Matta A)

Idag hade vi tre svenskar på mattan. Daniel Soini, 67 kg föll direkt mot förra årets VM-trea från Polen, Gevorg Sahakyan. Zakarias Berg, 87 kg förlorade även han med knappa 2-3 mot iraniern Ramin Taherisartang i sin öppningsmatch. Det fanns förhoppningar att både polacken och iraniern skulle ta sig till final men båda föll i respektive kvartsfinal. Pontus Lund, 97 kg startade stabilt när han besegrade Leon Kessidis, Grekland med 4-3 efter att ha avgjort matchen med en rullning i andra perioden. Lunds VM-resa slutade dock i matchen efter när polacken Tadeusz Michalik visade sig vara för svår. Lund fick heller inget återkval då polacken förlorade i sin kvartsfinal.

Sammanfattning av Europamästerskapen 202419.2.2024 18:47:36 CET | Nyheter

Med allt från dramatiska matcher till imponerande prestationer mot högt rankade motståndare är Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutad och en passande tidpunkt att reflektera och hylla Sveriges prestationer på brottningsmattan. Med tio skickliga brottare i truppen som representerade Sveriges landslag visade vi upp en bredd och styrka i tävlingen. Som Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutades kan vi se tillbaka på dessa minnesvärda ögonblick med stolthet och glädje. Samtidigt som vi ser vi fram emot nästa kapitel i resan, med spännande utmaningar och möjligheter som väntar runt hörnet på vägen mot större mål och drömmar.