Alexander Karlsson och Hilda Andersson imponerade på SM i Skövde

Alexander Karlsson från Hawkhills Trialklubb i Falkenberg har bytt ut teknikpass mot styrketräning i vinter. Och han var lika belåten efter sin starka SM-insats i Skövde som besviken efter bronset förra året i Piteå. I damklassen blev Arvikas Hilda Andersson ensam i finalen, men visade grym klass.

Det var som väntat Ludvig Andersson från Arvika IS som utmanade mest i finalen. Efter två stationer var det 80 lika i poäng och Andersson, som var sjua på junior-VM i Abu Dhabi, var på gång.

Men Alexander Karlsson tog greppet genom att sätta dit maximala 50 poäng på tredje stationen och efter tre sektioner av den allra sista efter en LÅNG tävlingsdag var det klart.

”Ja, jag hade koll på ställningen det i det läget; en otroligt skön känsla eftersom fjärde sektionen var ganska klurig och den avslutande väggen visste jag att jag inte hade en chans på”, ler Alexander Karlsson avslappnat trots uppståndelsen efteråt – inklusive att vi hade exakt tre minuter på oss att snacka innan det var dags för dopningstest.

Han var INTE nöjd efter bronset i Piteå.

”Nej, då gick jag verkligen in för att toppa mig. Nu har jag bara kört på med tung styrketräning och så nått pass per vecka på cykeln för att inte tappa känslan. Med tanke på det kändes det otroligt bra.”

Och Karlsson kändes just stark och stabil hela dagen då 10 missade poäng förblev max per sektion.

”Jag har känt mig stark också så uppenbarligen har fysträningen varit rätt för mig. Nu ska jag fortsätta att jobba på det mentala – och en sådan här seger ger ju en boost för all träning närmste tiden.”

SM trial inomhus herrelit

1 Alexander Karlsson, Hawkhills TK
2 Ludvig Andersson, Arvika IS
3 Rasmus Lidén, Tranemo CK
4 Tobias Hult, CK Dainon

Innan herrarnas final fick vi i Billingehov se tävlingssugen Hilda Andersson från Arvika IS tävla på bästa tv-tid. Grym underhållning, Hon är egentligen fortfarande junior med världstrea i cykeltrial – i seniorelit.

Den rutinerade landslagslagkompisen, Nadine Kåmark, insåg väldigt tidigt att hennes tidigare skadade fot inte skulle hålla för tre kvalvarv i och en final.Det gjorde att Hilda Andersson fick köra vidare på egen hand mot SM-guldet, numera räcker det med två startande.

’”Det var såklart tråkigt att Nadine försvann men jag tycker ändå att jag lyckades hålla motivationen uppe. Jag tycker att jag har kört ganska bra. Det var kul ändå”, säger Hilda Andersson efter att just ha avklarat en intervju av SVT.

Hilda Andersson hade planerat in ett break efter VM.

”Ja, jag vilade från trial under en månad. Men sedan har jag kört och kunnat träna bra hela vintern. Vi har en inomhuslokal bara ett par hundra meter från där vi bor så det kan inte bli bättre förhållanden”, säger Hilda och skiner upp.

2022 års mål var en internationell medalj, hur tänker du inför 2023?

Ja, det målet infriade jag ju. Det blev ju tre (två brons i världscupen och samma valör på VM, vår anmärkning). Nu bhar jag inte hunnit sätta upp några konkreta mål inför 2023 mer än att jag ska fortsätta att köra på och ha kul – så får det så hur långt det tar mig, säger Hilda Andersson.

SM trial inomhus damerelit

1 Hilda Andersson, Arvika IS
Nadine Kåmark, Partille, TK BRÖT

Text och foto: Svenska Cykelförbundet, fritt att använda, ange cred. Mycket mera material på SCF.se, allt fritt men ange cred.