Alexandersson historisk efter VM-guldet i sprint - guld i alla fem discipliner

För första gången kan Tove Alexandersson titulera sig världsmästarinna i sprint. Hon blir därmed historisk som enda orienterare någonsin att vinna guld i samtliga fem discipliner. – Det är såklart otroligt häftigt, säger hon efter guldloppet.

FRI BILD. VM-guld till Tove Alexandersson. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet Skogssport

28-åriga Stora Tuna-löparen har sedan tidigare 21 VM-medaljer varav tio guld, men aldrig har Tove Alexandersson stått högst upp på pallen vid en individuell VM-sprint. Men efter lördagens sprint i tjeckiska Terezin kan hon för första gången titulera sig världsmästarinna i sprint. Hon blir därmed den första orienteraren någonsin som har tagit guld i samtliga fem VM-discipliner.
– Det känns jättehäftigt verkligen, säger en lycklig Tove Alexandersson efter målgång.
På lördagsförmiddagen vann Alexandersson först sitt kvalheat med 21 sekunders segermarginal till tvåan. Väl på finalen startade hon näst sist och inledde loppet starkt med mer än en halv minuts ledning före långsträckan.
– Det kändes lätt och jag hade en jättebra känsla i början av loppet. Jag gjorde allting väldigt bra. Men långsträckan trodde jag att jag kunde springa genom målområdet. Jag tyckte att det såg ut så på kartan. Men när jag kommer dit så inser jag att det inte är meningen som ett vägval och då blev jag rädd att jag inte fick springa där, berättar Alexandersson som i stället fick ta en annan väg och tappade mycket tid.
– Då trodde jag att loppet var kört. Efter det fick jag verkligen jobba med att komma tillbaka in i loppet och fortsätta att fajtat. Andra halvan av loppet var verkligen inte kul men jag kämpade och gav precis allt jag hade, fortsätter hon.
Efter en stark upphämtning lyckades Alexandersson tillslut ändå springa hem guldet med 9 sekunders segermarginal till silvermedaljören Natalia Gemperle, Neutral.

Trodde du det mot slutet av loppet, att du skulle vinna?
– Nej inte mot slutet. Jag fattade knappt när jag låg i målet heller. Det var så mycket känslor. Från att ha gått från att ha en jättebra känsla i början av loppet till att gå till andra halva av loppet och känna att nej det här är kört. Men att sen fortsätta att kämpa och sen gå i mål och vinna, det var så mycket känslor fram och tillbaka.
Karolin Ohlsson slutade nia och Lina Strand 15:e.
Tidigare under eftermiddagen blev det svensk seger även i herrloppet, detta då Isac von Krusenstierna sprang hem guldet i sin VM-debut.
I morgon fortsätter VM med sprintstafett.

VM, sprint
TEREZIN, Tjeckien: 1) Tove Alexandersson, Sverige, 14.03. 2) Natalia Gemperle, Neutral, +0:09. 3) Maja Alm, Danmark, +0:17.
Övriga svenska placeringar: 9) Karolin Ohlsson, +0:36. 15) Lina Strand, +1:10.

Stafettdubbel för Sverige för andra VM i rad8.7.2021 21:07:45 CEST | Pressmeddelande

Damerna vann för ett par timmar sedan. Nu följde även de svenska herrarna efter med att vinna VM-stafetten. Detta betyder dubbla skogsstafettguld för Sverige för andra världsmästerskapet i rad. - Jag njuter av situationen, det är verkligen något speciellt med att springa stafett, säger Bergman som därmed avgjorde sin andra raka VM-stafett. För Albin Ridefelt och William Lind var detta första VM-guldet.