Alexandersson överlägsen – Glebov toppar före Ridefelt

Tove Alexandersson är i en klass för sig på årets O-Ringen. Under etapp två drygade hon ut sin totalledning från fyra till dryga tretton minuter. På herrsidan klättrade OK Ravinens Ruslan Glebov upp i topp. Närmast bakom skuggar OK Linnés Albin Ridefelt.

Tove Alexandersson på etapp 2 O-Ringen 2019 (fri bild - men ange fotograf: Thomas Rimhagen)

Tove Alexandersson vann tisdagens långdistans på 1.06.36, hela 6.01 före tvåan, IFK Göteborgs VM-löpare Sara Hagström och ytterligare 1.24 före ryskan Anastasia Rudnaya, MS Parma.

Sammanlagt leder Stora Tuna-esset nu med 13.11 före just Hagström. Totaltrea är norskan Anne Margrethe Hausken Nordberg.

- Det känns jättebra! Jag tycker att jag hade fint flyt orienteringstekniskt i dag. Jag gjorde en liten grej i början, men sedan har jag sprungit bra, säger Alexandersson, som aldrig kommer att ta ut någon seger i förskott.

Men det är svårt att se vem som skulle kunna ta ikapp mer än 13 minuter på världsettan.

- Jag tar en dag i taget och försöker att göra så bra lopp som möjligt, säger Alexandersson, och berättar att hon verkligen uppskattar de tydliga formbesked hon får inför VM i Norge som inleds den 13 augusti.

- Det känns otroligt skönt! Jag har ju den fördelen att jag faktiskt kan välja vilka tävlingar jag ska fokusera på, eftersom jag inte behöver fokusera på uttagningstävlingar och så. Så jag vet ju att på vissa tävlingar jag springer i Sverige är jag lite nertränad. Men det är skönt att få de här kvittona; att jag är såpass bra fysiskt när jag släpper upp lite grand på träningen bara, och jag hoppas att jag ska kunna toppa formen ännu mer till VM.

På herrsidan stod måndagens segrare Emil Svensk för en bom modell grövre, vilket innebar att Stora Tuna-löparen fick hålla till godo med en tiondeplats, 2.37 efter segrande ukrainaren Ruslan Glebov, som springer för Nackaklubben OK Ravinen. Efter Glebov följde närmast två svenska VM-löpare; Hagabys Martin Regborn slutade tvåa, 19 sekunder efter Glebov medan OK Linnés Albin Ridefelt blev trea, ytterligare sex sekunder bakom.

Även i sammandraget toppar Glebov, 1.16 före Ridefelt och 2.11 före Svensk.

- Jag sprang jättedåligt i början av banan och missade kanske två, tre minuter där. Sedan började jag läsa kartan bättre, säger Glebov, som inte vill dra några stora växlar på sin totalledning.

- Om jag vinner O-Ringen skulle det vara väldigt imponerande. Men det är tre etapper kvar, och allt avslutas med en jaktstart. Det är tufft. Jag tar en etapp i taget.

Totaltvåan Ridefelt resonerar ungefär likadant:

- Jag är väldigt nöjd med inledningen på veckan. Det har gått väldigt bra, och enligt plan. Kul att vara med så bra inför resten! Nu vill jag självklart vara med och slåss om totalsegern. O-Ringen är något av det största du kan vinna som orienterare. Men det är mycket kvar att springa och mycket som kan hända.

Under onsdagen fortsätter O-Ringens elittour med en sprint i centrala Norrköping.

Resultat, O-Ringen, etapp 2

Damer
1) Tove Alexandersson, Stora Tuna OK, 1.06.36, 2) Sara Hagström, IFK Göteborg, +6.01, 3) Anastasia Rudnaya, MS Parma, +7.25, 4) Anna Bachman, IFK Lidingö, +8.44, 5) Anne Margrethe Hausken Nordberg, Nydalens SK, +9.26, 6) Johanna Öberg, OK Linné, +9.30.

Herrar
1) Ruslan Glebov, OK Ravinen, 1.14.42, 2) Martin Regborn, Hagaby GoIF, +0.19, 3) Albin Ridefelt, OK Linné, +0.25, 4) Johan Högstrand, IFK Göteborg, +1.45, 5) Simon Imark, Tullinge SK, +1.59, 6) Gernot Ymsén, OK Pan-Kristianstad, +2.17.