Alexandersson överlägsen – nytt topplopp av Svensk

Det är dubbelt Stora Tuna i topp efter den första etappen av O-Ringen 2019. Tove Alexandersson gick på knock direkt – och klubbkamraten Emil Svensk bekräftade att han numera håller absolut världsklass: "Jag har väl haft den här nivån tidigare, men nu har jag hittat jämnheten."

Emil Svensk och Tove Alexandersson (fri bild, foto: Svenska Orienteringsförbundet)

Etapp 1 på O-Ringen Kolmården var en långdistans i Finspång, och för Borlängeklubben Stora Tuna kunde inte veckan ha börjat bättre.

Tove Alexandersson, storfavorit på damsidan, vann med hela fyra minuters marginal till tvåan, norskan Anne Margrethe Hausken Nordberg, som i sin tur var 38 sekunder snabbare än schweiziska stjärnskottet Simona Aebersold.

- Det känns jättebra. En superbra inledning på veckan, säger Alexandersson.

- Det var inte ett helt perfekt lopp. Men det var väldigt snabblöpt så det var mycket att springa bara. En stabil start.

Är det du själv som är din största motståndare resten av veckan?

- Det finns ju bra motstånd annars också, men det är klart att det ser ju väldigt bra ut nu. Formen är bra och jag har fått ett bra avstånd i dag så jag ska bara fortsätta att sköta orienteringen. Men det gäller att hålla fokus hela veckan. Det är väl det som är den största utmaningen.

På herrsidan toppar Stora Tunas Emil Svensk efter den första etappen. OK Ravinens Ruslan Glebov blev tvåa, 26 sekunder efter, och OK Linnés Albin Ridefelt trea, +1.17.

Och det är en oerhört imponerande framfart Emil Svensk haft den senaste tiden. På VM-testerna för två veckor sedan var han överlägsen i den norska VM-terrängen, och nu fortsätter segertåget.

- Det blev ett par mindre missar, men som helhet var det var det en jättebra inledning på O-Ringen, säger Svensk, som håller med om att han höjt sig ytterligare ett snäpp.

- Ja, kanske. Jag har väl haft den här nivån tidigare, men nu har jag hittat jämnheten. Jag springer lite jämnare både fysiskt och tekniskt, så det känns bra.

Nu kan Emil Svensk börja drömma om en första totalseger i O-Ringen.

- I år har jag en stor möjlighet till det, och det är därför jag är här och springer, säger han.

Är du rentav en av huvudfavoriterna i skogen även när det drar ihop sig till VM?

- Nej, jag är bara en lekman där vet du. Det är första gången jag springer skog på VM, så vi får se. Men samtidigt vet jag vilken nivå jag har. Jag visade vad jag kan i den terrängen på VM-testerna, så jag ska ut och ösa på rejält där, det kan jag lova.

I morgon fortsätter O-Ringen med ytterligare en långdistans i Finspång.

Resultat, O-Ringen, etapp 1
Damer
1) Tove Alexandersson, Stora Tuna OK, 1.00.40, 2) Anne Margrethe Hausken Nordberg, Nydalens SK, +4.00, 3) Simona Aebersold, Tampereen Pyrintö, +4.38, 4) Lina Strand, Göteborg-Majorna OK, +4.43, 5) Sara Hagström, IFK Göteborg, +7.10, 6) Lisa Risby, OK Kåre, +7.52.
Herrar
1) Emil Svensk, Stora Tuna OK, 1.06.14, 2) Ruslan Glebov, OK Ravinen, +0.26, 3) Albin Ridefelt, OK Linné, +1.17, Isac von Krusenstierna, OK Kåre, +2.45, 5) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg, +2.55, 6) William Lind, Malungs OK, och Martin Regborn, Hagaby GoIF, båda +3.11.

Emil Svensk, fri bild, ange fotograf: Per Gustås.
Tove Alexandersson, fri bild, ange fotograf: Per Gustås.