Alexandersson vinnare direkt – Bergman visade klassen

Gustav Bergman, Ravinen, och Tove Alexandersson, Stora Tuna. Där har ni segrarna i andra deltävlingen av Swedish League i orientering. "Superfin terräng, jätterolig bana, så det var riktigt kul att springa i dag", säger Alexandersson som precis ställt undan skidorna för i år.

Gustav Bergman och Tove Alexandersson (fri bild).
Gustav Bergman, som haft en problemfri vinter, svarade för ett i det närmaste prickfritt lopp över medeldistans.

- Jag har kanske gjort ett par femsekundersbommar. Mer är det inte. Problemet var väl att terrängen är så fin att den lockar till att springa lite väl snabbt, säger Bergman.

Segermarginalen till Emil Svensk, Stora Tuna, blev 44 sekunder. Johan Runesson, Tampereen Pyrintö, låg lika med Bergman mitt på banan men fick till slut se sig slagen med dryga minuten.

Tove Alexandersson hade inte en helt problemfri färd i skogen i sin riktiga årspremiär.

- Jag missade en kontroll rejält och hade ytterligare ett par mindre bommar, säger Alexandersson som precis som Bergman menar att den öppna terrängen inbjöd till att springa lite för fort.

Tove avslutade en mycket framgångsrik skidorienteringssäsong för bara några veckor sedan, men omställningen verkar inte ha varit något bekymmer.

- Just nu är jag inne i en träningsperiod. Jag har ju haft fullt fokus på skidorienteringen de senaste månaderna, så nu är det grundträning som gäller. Men det är väldigt kul att vara med och springa i Swedish League, det är alltid bra tävlingar med tufft motstånd, säger Alexandersson.

Tvåan Anna Bachman, Lidingö, var 53 sekunder efter Tove och trea kom Elin Månsson, IFK Göteborg.

I juniorklasserna var det mycket Bredaryd. Filip Trofast vann H20 och Axel Elmblad H18.

Ella Olsson, Grycksbo, segrade i D20 och Malin Kristiansson, Trollhättan, i D18.

Tävlingen avgjordes i skogarna mellan Säffle och Grums i Värmland och Swedish League fortsätter med långdistans på samma plats i morgon.

Gustav Bergman och Tove Alexandersson (fri bild).

Abonnera på våra pressmeddelanden.