Alingsås i fokus på trafiknykterhetens dag 22 maj

Tisdagen 22 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På fler än 160 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Alingsås, där vi kommer att finnas på Lilla torget mellan klockan 10:30-15:00.
Göran Sydhage, VD på MHF

Kommunstyrelsens Ordförande Daniel Filipsson inviger dagen på Lilla torget och pratar om vikten av trafiksäkerhet. Representanter från Alingsås kommun, polisen, räddningstjänsten, MHF och drabbadorganisationen MADD kommer att hålla framföranden under dagen. MHF har också med sig sin nya Speedgate för nykterhetskontroller på flygplatser för demonstration. ICA Maxi Stormarknad i Alingsås bjuder på fika och vi ordnar en tävling där man kan vinna ett presentkort på mat på 3000:-.

Arrangemanget är kostnadsfritt och öppet för alla. Välkomna!

Ur programmet:

10:30 Invigning Daniel Filipsson (M),
Kommunstyrelsens ordförande i Alingsås kommun öppnar Trafiknykterhetens dag på Lilla torget.

Markus Tunberg, Gatuchef Alingsås kommun
Så arbetar Alingsås kommun med Trafiksäkerhet

Polisens arbete mot rattfylleri - Emma Ramberg och Sofi Peterson
Polisens arbete mot rattfylleri i Herrljunga & Vårgårda

Drabbad av rattfylleri - Mats Sjöö
Mats Sjöö har förlorat sin son i en rattfylleriolycka, och kommer att berätta om rattfylleriets pris och dess konsekvenser

Vad händer på en olycksplats? Räddningstjänsten berättar om vad som händer på en olycksplats relaterad till droger och alkohol, från det att ambulansen kommer till platsen tills det att allt är avslutat.

Speedgates på flygplats, ett snabbt och säker nykterhetstest
Thomas Jonsson, VD MHF Test Lab

Medverkar gör också Göran Sydhage, VD för MHF.

Om Trafiknykterhetens dag
Trafiknykterhetens Dag grundades 2002 och är en dag då hela Sverige skänker en tanke till alla de som drabbats av rattfylleriolyckor och deras anhöriga. Manifestationer mot rattfylleri äger rum i hela landet. Ett större riksevent arrangeras också varje år och på nyheterna talar man om rattfylleriproblematiken och dess konsekvenser i Sverige. Dessutom genomför polisen denna dag en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Huvudarrangörerna MHF, Motorförarnas helnykterhetsförbund, och MADD, Mothers against drunk driving, står bakom Trafiknykterhetens Dag tillsammans med ett flertal samarbetspartners. 12 600 rattfyllerister kör dagligen i trafiken, vilket innebär 525 per timme., dygnet runt. 2017 var det 81 personer som omkom i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor. Att rädda 10 av dessa liv skulle förutom att bespara anhöriga ett olidligt lidande, ge en besparing för samhället på närmare en halv miljard. Den totala samhällsekonomiska kostnaden för dödsfallen i rattfylleriolyckor 2017 beräknas till 3,78 miljarder kronor. Det är mer än vad regeringen har fördelat till myndigheterna Trafikverket, Transportstyrelsen och Trafikanalys, tillsammans.

Göran Sydhage, VD på MHF
Speedgates - automatisk nykterhetskontroll på flygplatser

Nygårdsgatan 3
543 51 Tibro

MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Vi fokuserar därför våra insatser på att delmålet för år 2020 med 99,9 procent nykter trafik i Sverige ska uppnås. Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!

MHF: Fler kommuner borde erbjuda hjälp genom SMADIT för rattfyllerister9.11.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande

MHF vill att fler kommuner ska erbjuda vård och rehabilitering genom metoden SMADIT till personer som stoppas för rattfylleri. Idag används SMADIT i 119 av landets kommuner. Om ett riskbruk av alkohol eller narkotika upptäcks tidigt minskar risken för återfall i rattfylleri. Ett tidigt ingripande kan förhindra att människor skadas allvarligt och i värsta fall dödas i trafiken.