Alkoholen oviktig i jul för 2 av 3 svenskar

Försäljningen av alkohol ökar kring jul och nyår, men att dricka alkohol på julen är inte viktigt för de flesta, och 4 av 5 tror på ett minst lika bra, eller bättre, firande om det dracks mindre alkohol. Det visar IQs senaste julundersökning.
Foto: Eugene Zhyvchik/Unsplash

IQs julundersökning visar att drygt 2 av 3 (68 procent) svenskar tycker att det är oviktigt att det serveras alkohol i samband med julfirandet. Minst viktig är den för kvinnor. 14 procent av svenskarna tycker till och med att julfirandet skulle bli bättre om det dracks mindre. Men bilden är splittrad – var tredje man (33 procent) tycker att det är viktigt att det serveras alkohol på julen.

– Vi ser en generell trend i samhället med minskad alkoholkonsumtion. Även på en traditionsbunden högtid som julen verkar alkoholen spela en underordnad roll. Det är en myt att alla tycker att alkohol är viktigt vid julfirandet. Man ska inte bara ta gamla vanor för givna. Det är allas vårt ansvar att utmana dem, säger Mojtaba Ghodsi, vd på IQ.

Alkohol i samband med julfirandet är, och har alltid varit, ett naturligt inslag. IQs återkommande julundersökning visar att närmare varannan svensk (48 procent) har varit på ett julfirande där det druckits för mycket alkohol. Därtill känner var sjätte (17 procent) en oro för att andra ska dricka för mycket. Störst är oron bland unga, 18–29 år, där drygt var fjärde (28 procent) har en oro inför kommande jul- och nyårshelger.

– Julfirandet behöver givetvis inte vara helt utan alkohol. Alkohol är en symbol för glädje, fest och en del av mångas traditioner. Men den kan även förknippas med baksidor som ångest och ensamhet. Utmaningen är att sätta gränsen för hur mycket alkohol man bör dricka, och framför allt är det viktigt att reflektera över alkoholens roll – särskilt när barn är med. Bidrar alkoholen till att göra det trevligare för alla? säger Mojtaba Ghodsi, vd IQ.

IQs tips inför jul- och nyårsfirandet

• Fundera över ditt eget drickande. Tänk på hur din egen alkoholkonsumtion påverkar andra. Bidrar den verkligen till att det blir trevligare för alla? Vill du vara den som andra oroar sig över?
  • Alkoholtjata inte. Respektera om någon inte vill dricka alkohol, eller inte vill dricka så mycket. Tjata inte, utan låt var och en bestämma själva.
  • Ifrågasätt gamla vanor. Om du inte tycker att ni ska dricka alkohol, säg det. Idag finns det många alkoholfria drycker som passar minst lika bra. Är du värd, erbjud fler intressanta alkoholfria alternativ och presentera dem lika naturligt som de alkoholhaltiga.
  • Tänk ett extra varv när det finns barn med: Barn märker att vuxna förändras redan efter en liten mängd alkohol vilket kan påverka deras trygghet. Därför är det extra viktigt att tänka på alkoholintaget när det finns barn med i bilden.

Orolig över någon annans alkoholvanor?

Alkoholsnacket ger stöd till den som är orolig för någon annans alkoholvanor. Tjänsten guidar användaren till ett första samtal, med konkreta tips på hur man kan lägga upp det.

Alkoholsnacket.se

Orolig över dina egna alkoholvanor?

Alkoholprofilen är ett anonymt test för den som vill veta mer om sina alkoholvanor och hur de påverkar en själv och andra.

Alkoholprofilen.se

Fakta om undersökningen

Kantar Sifo genomförde den riksrepresentativa undersökningen, på uppdrag av IQ, under perioden 29–30 november 2022, bland 1 022 personer (517 män och 505 kvinnor) 18 år och uppåt via en webbpanel. Antal i respektive ålderskategori; 18–29 år: 223, 30–49 år: 354, 50–64 år: 233, 65–79 år: 212. Se bifogat faktablad för mer detaljerade resultat.

Foto: Eugene Zhyvchik/Unsplash
Mojtaba Ghodsi, vd IQ. Foto: Fredrik Hjerling