All-time-high för Dagens Samhälle

17.2.2016 09:00 | Dagens Samhälle

2015 blev det bästa året någonsin för medieföretaget Dagens Samhälle AB. All-time-high noterades för samtliga intäktsslag: prenumerationer, annonser samt intäkter från webben. Det framgår av det färska bokslutet för 2015.

Bengt Håkansson, Brand Clinic: ”DS är ett svenskt super-brand”

Totalt omsatte Dagens Samhälle 63 miljoner, vilket var en ökning med 9 procent från 2014. Intäkterna från prenumerationer respektive annonser fördelar sig ungefär lika.

I en marknad som kännetecknas av strukturell nedgång för papperstidningar ökade Dagens Samhälles annonsintäkter i fjol med 12 procent till 31 miljoner kronor.

Det operativa resultatet hamnade på 6,5 miljoner, motsvarande en rörelsemarginal på drygt 10 procent.

”Vi har i fem år följt strategin att vi ska vara oumbärlig för alla aktörer i offentliga sektor och på den offentliga marknaden, som är värd 1 000 miljarder per år. Faktatung, konsekvensneutral och oberoende kvalitetsjournalistik anpassad för sin målgrupp kan absolut löna sig, vilket Dagens Samhälle i dag är ett bra exempel på”, säger Mats Edman, vd och chefredaktör.

Dagens Samhälles nischade debattsajt om välfärd, infrastruktur, migration och andra tunga samhällsfrågor ökade i fjol antalet unika besökare med 131 procent jämfört med 2014. DS Debatt hade i fjol i snitt 71 000 unika besökare per vecka.

Tidningens TS-upplaga låg 2014 på 28 300 exemplar. TS-upplagan för 2015 är ännu inte fastställd. Vid prenumerationsförnyelsen 2015/2016 var förnyelsegraden 96 procent.

Under 2015 gjorde Dagens Samhälle en omfattande varumärkesundersökning bland läsarna, i samarbete med Brand Clinic i Helsingborg.

”Dagens Samhälle är ett svenskt super-brand och får i våra mätningar värden som är i klass med DI. Dagens Samhälle är inne i en starkt positiv trend. Det är bara att fortsätta på den inslagna vägen och förändra så litet som möjligt av strategin”, säger Bengt Håkansson, en av Sveriges främsta varumärkesexperter och ägare till Brand Clinic.

Dagens Samhälle AB ägs av arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner & Landsting, SKL.

./.

17/2 2016

Mats Edman
Vd/chefredaktör