All time high för Skansen – över 1,4 miljoner besökare under 2019

Skansen knyter ihop året och gör det starkaste besöksresultatet någonsin sedan gästsiffror började mätas systematiskt. De främsta anledningarna är friluftsmuseets satsning på årskort och ett publikt erbjudande som nyttjar museets miljöer till max – satsningar som fortsätter att utvecklas under år 2020.
Baltic Sea Science Center. Foto: Pernille Tofte.

Sveriges turism och besöksnäring är en växande sektor som har stor betydelse för en hållbar tillväxt och sysselsättning i hela landet. Nöjesanläggningar runt om i Sverige stärker kontinuerligt sitt erbjudande till gästerna och Skansen, på Djurgården i Stockholm, kan 2019 visa på ett rekordår med 1.434.482 gäster. Det slår den tidigare rekordsiffran på 1.425.743 från 2013 med nästan 9.000 besökare.

Att fler besökare har sökt sig till friluftsmuseet beror på en ökad försäljning av årskort samt museets nysatsning på det publika erbjudandet under året som gått. Årskortsförsäljningen ökade under året med drygt 600%  från 2018, från 13.000 till 89.000 sålda årskort. I april invigdes Baltic Sea Science Center, ett nytt kunskapscenter om Östersjön, och under hösten arrangerades en uppskattad höstmarknad, och senare i oktober höstlovet med en rad kusliga aktiviteter på temat ”Fasor från förr”

- Årets besöksresultat visar att vi bibehåller vår aktualitet, att vi kan vara moderna i alla tider och samtidigt vara världens äldsta friluftsmuseum. Under nästa år fortsätter vi att utveckla vårt publika erbjudande ytterligare och bjuder in till fler tillfällen där historien får nytt liv i våra vackra miljöer, berättar Skansenchefen John Brattmyhr.

Även årets upplaga av Allsång på Skansen och julmarknader drog ett stadigt besöksantal, och på nyårsafton valde nästan 12 000 personer att fira in tolvslaget framför Skansens Sollidenscen.

Baltic Sea Science Center. Foto: Pernille Tofte.
Skansenchefen John Brattmyhr. Foto: Pernille Tofte
Allsång på Skansen med Sanna Nielsen. Foto: Pernille Tofte
Sundhetsinspektören i staden. Foto: Simon Lokko.
Julmarknaden på Skansen från Seglora kyrka. Foto: Richard von Hofsten