”All time high” igen

För tredje året i rad gör It-företaget Hogia i Stenungsund ”all time high”. Omsättningen ökade till 605 (565) miljoner kronor. Resultatet efter finansnetto blev 36 (34) miljoner kronor. Antalet medarbetare ökade för tionde året i rad med 25 personer och är nu uppe i 675. Men vinstmarginalen på sex procent är för stor tycker Bert-Inge Hogsved, Hogias grundare och VD.

– Vår målsättning är att lönsamheten ska ligga på drygt fyra procent, vilket vi har nått tolv år i rad. Vi strävar inte efter att maximera vår vinst utan investerar istället 200 miljoner kronor om året i utveckling av våra programvaror. En investering som är helt självfinansierad, säger Bert-Inge Hogsved.

Det verksamhetsområde som växte snabbast 2018 var system för transportsektorn. Den delen svarar idag för 30 procent av Hogia-gruppens totala intäkter. Allra snabbast växte försäljningen till färjerederier.

– Det är vår mest internationella verksamhet. Idag har vi faktiskt rederikunder i samtliga världsdelar, säger Bert-Inge Hogsved.

Hogia investerar även 160 miljoner kronor i en ny kontorsbyggnad i Stenungsund. Den kommer att invigas under hösten 2019 och inrymma 200 arbetsplatser. Hogia är i dag Bohusläns näst största privata arbetsgivare.

– Under de senaste 28 åren har vi inte haft ett enda förlustår. Vi har en synnerligen solid ekonomisk situation som gör att vi kan fortsätta att satsa långsiktigt. Vi fortsätter att investera, både i förädling av befintliga produkter och lanseringar av nya molnbaserade produkter. Vi fortsätter att bygga kompetens och räknar med att framöver kunna öka vår personalstyrka med 25 personer per år, avslutar Bert-Inge Hogsved.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Hogia ansluter sig till PEPPOL15.1.2019 09:35:47 CETPressmeddelande

För att förenkla för företag att delta i offentliga upphandlingar går Hogia in som accesspunkt i det europeiska nätverket PEPPOL. Som en av få systemleverantörer säkerställer Hogia att kunder inom såväl privat som offentlig sektor kan skicka och ta emot e-fakturor direkt från sina ekonomiprogram, utan att behöva tänka på format, tekniska anpassningar eller integrationer för att leva upp till gällande lagkrav.