Alla återvinningscentraler öppnar för företag

Nu öppnar alla tre återvinningscentralerna. Gärstad, Ullstämma och Malmen, för företagskunder. Tidigare har enbart Gärstad tagit emot företag. Samtidigt införs automatisk fakturering som gör det både enkelt och smidigt för företagskunderna.

Företagare får betala per besök, precis som tidigare. Vid infarten finns en sensor som läser av registreringsnumret och samtliga besök under en månad samlas på samma faktura. Det gamla systemet med kortregistrering upphör helt.

- Både tillgängligheten och betalningen blir lättare för våra kunder, säger Johan Borg, avdelningschef. Företagen kan besöka den återvinningscentral som ligger närmast och betalningen sköts automatiskt.

Kostnaden för ett besök på Gärstad blir 300 kronor (exklusive moms), en sänkning från tidigare. Besök på Malmen och Ullstämma kostar 450 kronor. Anledningen till det högre priset är att den ökade tillgängligheten innebär ett ökat behov av transporter.

- Vi ser helst att företagen kommer mer sällan med mycket avfall än ofta med lite. Dessutom erbjuder vi hämtningstjänster till företag som har större mängder och plats för insamlingskärl/container.

Sensorerna läser av registreringsnummer från företagsregistrerade lätta last- och skåpbilar som tillhör fordonsklassen lätt lastbil, och som har en totalvikt på maximalt 3,5 ton. Traktorer och lastbilar får inte lämna avfall på återvinningscentralerna.

Från den 1 november är företagskunder välkomna till alla återvinningscentraler i Linköping.

Johan Borg, avdelningschef Hushållsavfall, tel. 013-20 81 19

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)