Alla har rätt till en individuell medicinsk bedömning

Pensionärernas Riksorganisation, PRO, höll på måndagen ett digitalt representantskapsmöte med ombud från hela landet. Ombuden antog ett uttalande om att alla äldre som är svårt sjuka i covid-19 måste få en individuell medicinsk bedömning också på äldreboenden.

Den mediala granskning som nyligen gjorts av hanteringen av coronapandemin på landets äldreboenden visar att alla äldre inte fick en individuell medicinsk bedömning av läkare när de drabbats av covid-19. PRO kan aldrig acceptera att sköra äldre prioriterats ner så mycket under pandemins första månader att det inte gjordes en fysisk bedömning av ifall exempelvis sjukhusvård var nödvändig.

Att tidigt i pandemin ta fram och arbeta efter lokala riktlinjer där vissa patientgrupper prioriterades ner med hjälp av en ”skörhetsskala”, kan ha inneburit att äldre som hade behövt sjukhusvård inte fick det.

Mot den här bakgrunden kräver PRO nu en fullständig redovisning om vad som faktiskt har hänt och ifall äldre har nekats vård som hade kunnat rädda deras liv. Äldre ska inte diskrimineras utan – precis som alla andra – ges vård i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen. PRO ser framemot IVO:s kommande granskning av äldreomsorgen och resultaten från Coronakommissionen. Om det visar sig att fel har begåtts måste ansvar utkrävas av rätt instanser.

PRO har länge varnat för det allvarliga läget inom äldreomsorgen. På många platser i landet finns alltför många otrygga anställningar, vilket påverkar såväl kvaliteten som kontinuiteten negativt. Nu har konsekvenserna av många års nedskärningar blivit uppenbara även för allmänheten. Alldeles oavsett om vi står inför en andra coronavåg eller inte måste alla äldre inom äldreomsorgen, och deras anhöriga, känna sig trygga med den vård och den omsorg de får och att deras sjukdomstillstånd bedöms av läkare.

Sten Söderberg, pressekreterare, e-post: sten.soderberg@pro.se,
telefon: 08-701 6710

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.