Alla hjärtans dag rosar handeln under årets svagaste försäljningsmånad

Fyra av tio svenskar planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag i år. Att köpa en present till sin partner, laga en extra fin middag eller att gå på restaurang är det vanligaste sättet att fira dagen. I genomsnitt lägger Alla hjärtans dag-firaren cirka 500 kronor på dagen. För handelns del innebär det försäljning för cirka 750 miljoner kronor.

Johan Davidson är chefsekonom på Svensk Handel.

I dagligvaruhandeln mer än fördubblas försäljningen av chokladpraliner och försäljningen av växter, framför allt rosor, stiger med 55 procent jämfört med genomsnittsveckan. Det gör att nästan varannan dagligvaruhandlare (46 %) anser att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen. Det visar Svensk Handels undersökning inför Alla hjärtans dag.

– Försäljningen av blommor, choklad och smycken går starkt i samband med Alla hjärtans dag. Handeln laddar upp med varor och blommor som kan bidra till att visa omtanke till de vi tycker om, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Av de som uppmärksammar Alla hjärtans dag planerar drygt fyra av tio (44 %) att köpa en present till sin partner, tre av tio (33 %) tänker laga en extra fin middag och 2 av 10 (19 %) planerar ett restaurangbesök.

Fler yngre uppmärksammar dagen
De yngre uppmärksammar Alla hjärtans dag i större utsträckning än de äldre. Bland 18-25 åringarna planerar sex av tio att uppmärksamma dagen, jämfört med enbart cirka tre av tio för de som är över 56 år.

Trots att Alla hjärtans dag ger handeln ett visst uppsving är försäljningen under veckan cirka fem procent lägre än under en genomsnittlig vecka under året.

– Även om Alla hjärtans dag ger vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts – inte minst blomsterhandeln – är dagen inte av avgörande betydelse för handeln som helhet. Alla hjärtans dag ändrar inte på det faktum att februari är årets svagaste försäljningsmånad för detaljhandeln, säger Johan Davidson.

Firandet av Alla hjärtans dag är förhållandevis konservativt. Fler män än kvinnor köper present till sin partner och fler kvinnor än män står för middagen hemma. Två av tio (22 %) kvinnor planerar att köpa en present till någon annan än sin partner, bland männen är motsvarande siffra en av tio (9 %).

Läs mer i Svensk Handels undersökning inför Alla hjärtans dag.

För mer information eller intervju, vänligen kontakta:
Johan Davidson, chefsekonom, 070- 698 39 02

Svensk Handels pressjour

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.

Johan Davidson är chefsekonom på Svensk Handel.

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Abonnera på våra pressmeddelanden.