Alla kandidater till Träskyddspris presenterade – nu ska vinnare koras

Nu har samtliga sex kandidater i Träskyddspriset 2021 presenterats. Det är nu upp till juryn att utse en vinnare – som presenteras i början av november i samband med att Svenska Träskyddsföreningen uppmärksammar sin 80-årsdag.
Nu är samtliga kandidater till årets Träskyddspris presenterade. Nu väntar ett tufft arbete för juryn att kora en vinnare, konstaterar Fredrik Westin, VD i Träskyddsföreningen.

– Det är sex fina kandidater med en bred spridning både vad gäller utformning men också geografiskt. Juryn har ett tufft arbete framför sig att kora en vinnare, säger Fredrik Westin, VD Svenska Träskyddsföreningen.

Tillgänglighetsanpassade och väl utformade bryggor, en terrass i stadsmiljö, två naturparker varav en innehåller Sveriges ”längsta trätrottoar” och en iögonfallande träkonstruktion i form av en berg- och dalbana. Det är årets kandidater i Träskyddspriset.

– Samtliga är fina exempel och där god träskyddskunskap gör att man kan förvänta sig lång livslängd och resurseffektivt underhåll. Det i sin tur höjer säkerhet och lägger grunden för många besök under lång tid, säger Fredrik Westin.

Den breda geografiska spridningen kommenterar Fredrik Westin så här:

– Den visar att skyddat trä är en relevant produkt i hela Sverige som dessutom tillför värden i vitt skilda miljöer. Det ska bli intressant att se vilken kandidat som juryn slutligen väljer ut.

Årets kandidater till Träskyddspriset 2021

Järvzoo – möjliggör vistelse i parkmiljö i skogs- och naturområde

Trelleborg – tillgänglighetsanpassade bryggor i svårtillgänglig miljö

Lugnets terrass – estetiskt promenadstråk och trädäck i stadsmiljö

Vårdsätra Naturpark – möjliggör besök i en av landets äldsta naturreservat

Sotenäs – ger alla möjlighet att komma nära en vacker kustremsa

Kolmården – en spektakulär berg- och dalbana i träkonstruktion

Järvzoo och vd Jens Larsson är stolt över nomineringen Foto: Anna Simonsson
Mats Abrahamsson, kommunstyrelsens ordförande i Sotenäs. Foto: Johan Marklund
Christoffer Järkeborn, ordförande i Södermalms stadsdelsnämnd. Foto: Anna Simonsson
Mikael Rubin, kommunstyrelsens ordförande i Trelleborg. Foto: Lars Dareberg.
Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande i Uppsala. Foto: Anna Simonsson
Christine Karmfalk, VD för Kolmården. Foto: Anna Simonsson

Hammarby klätterpark vinner Träskyddspriset 202326.10.2023 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

En klätterpark med lekfull och en väl genomtänkt konstruktion som gör det möjligt för människor i alla åldrar att mötas och röra på sig året om i Hammarby vinner Träskyddspriset 2023. – Det är naturligtvis roligt att Hammarby klätterpark vinner utmärkelsen och att det har blivit en sådan succé. Materialet är behandlat med en miljövänlig produkt som gör det slitstarkt. Det bör uppmuntras att användas i så många sammanhang som möjligt, säger Cecilia Obermüller, (MP), ordförande i Stadsdelsnämnden i Skarpnäck i Stockholms stad.

Alla kandidater till Träskyddspris presenterade – nu ska vinnare koras28.6.2023 07:58:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har samtliga fem kandidater i Träskyddspriset 2023 presenterats. Det är nu upp till juryn att utse en vinnare. Juryn kommer att ta intryck av reaktioner i sociala medier. – Det är fem fina kandidater med en bred spridning både vad gäller utformning men också geografiskt. Juryn har ett tufft arbete framför sig att kora en vinnare, säger Fredrik Westin, VD Svenska Träskyddsföreningen.

Sjösdalsparken i Huddinge nominerad till Träskyddspriset 202327.6.2023 07:58:00 CEST | Pressmeddelande

Den nygamla stadsparken i Huddinge – Sjödalsparken – har på kort tid blivit än mer populär än tidigare. Den byggda utemiljön har ett starkt inslag träskyddsbehandlat material som har utnyttjats för gångstråk, sittfunktioner och flacka trappor i parkens landskap. Nu nomineras parken till årets Träskyddspris. – Vi är stolta över nomineringen och för en uppskattad stadspark med hållbara materialval. Huddingeborna söker sig till Sjödalsparken för avkoppling och umgänge, säger Emil Högberg, kommunalråd (S) Huddinge.

Laxhall konferensanläggning i Mariestad nominerad till Träskyddspriset 202326.6.2023 07:58:00 CEST | Pressmeddelande

Längst ut på ön Torsö i Mariestads kommun ligger Laxhall Hamnkrog & Konferens. När byggnaden byggdes upp igen efter en brand år 2019 valdes närproducerat trä. Samma byggteknik har använts för fem stugor som byggdes samtidigt. Nu nomineras anläggningen till årets Träskyddspris. – Det är hedrande. Vi har jobbat medvetet med trä både in- och utvändigt i den uppskattade anläggningen och tycker vi fått till den rustika och genuina känsla som trä ger, säger Peter Larm, initiativtagare och delägare.