Alla måste lira utifrån barnens spelregler

I dag släpps Barnens spelregler, som tagits fram av Riksidrottsförbundet och Bris. Det är en bok med sju regler som fungerar som stöd till både barn och idrottsledare och vänder sig till alla, vem de än är och oavsett vilken idrott de ägnar sig åt.

Sju idrottsstjärnor från lika många idrotter delar med sig av sina egna erfarenheter kring varsitt ämne. Musse Hasselvall, jujitsu, Johanna Ojala, längdskidor, Stefan Holm, höjdhopp, Linnéa Claeson, handboll, Anders Eriksson, enduro, Noha Berhan, basket, Peder Fredricson, ridsport.

– I en gemensam satsning vill vi göra det enklare att göra rätt och öppna upp för samtal om hur vi tillsammans skapar en trygg idrott – utifrån barnets rättigheter. Vi hoppas att Barnens spelregler kan hjälpa till att ge liv åt sådana samtal, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Trygg idrott handlar också om att barn har rätt till information och verktyg så att de känner sig trygga med vart de kan vända sig, och att det finns vuxna som lyssnar när något känns fel.

– Det är tydligt i barnens samtal till Bris hur viktig idrotten är i mångas liv. Men deras vittnesmål visar också att idrotten behöver göra mer i trygghetsfrågor. Vår förhoppning är att Barnens spelregler kan bli ett viktigt redskap i arbetet för en trygg idrott för alla barn, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

Barnens spelregler är:

1. Alla barn är lika mycket värda och ska behandlas med respekt.
2. Alla barn har rätt att träna och utvecklas på sina villkor.
3. Alla barn har rätt till stöttande vuxna.
4. Inget barn ska bli utsatt för sexuella övergrepp.
5. Inget barn ska bli utsatt för våld.
6. Inget barn får bli utsatt för mobbning eller trakasserier.
7. Alla barn har rätt att känna sig delaktig i sin förening

Varje dag, året runt går 145 000 barn till träningen eller tävlingen för att få uppleva koncentrationen, utmaningen, gemenskapen och glädjen. Undersökningar visar att 93 procent av alla barn tycker att det är bra eller mycket bra gemenskap i laget eller träningsgruppen och 96 procent av alla barn tycker det är ganska eller mycket roligt med sin idrott.  Alla barn har också rätt att vara med och påverka hur saker och ting går till. Barnens spelregler ska bidra till en trygg idrott där alla barn längtar till sin idrott.

Här kan du läsa mer: www.barnensspelregler.com

Barn som känner att något inte går rätt till i sin idrottsförening kan alltid kontakta
Bris på chatt, mejl eller telefonnummer 116111 och vara anonyma.

Bris har i samverkan med RF inrättat en stödlinje för idrottsledare
Telefonnummer till stödlinjen hos Bris är 077-44 000 42

I alla samtliga 19 distriktsidrottsförbund finns sakkunniga inom barn- och ungdomsidrott som kan ge stöd och råd till föreningar, föräldrar, barn- och ungdomar. Kontaktuppgifter till distriktsidrottsförbunden hittar du här.

Bris, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Folkrörelsen Bris startade 1971 och bidrog till att Sverige fick världens första förbud mot barnaga. Med barnkonventionen som grund stöttar Bris barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället för barnets rättigheter och påverkar beslutsfattare för ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses.