Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Alla matcher i Svenska Basketligan dam sänds

I helgen är det premiär för SBL dam 2018/19. Men det är också premiär för en historisk webb-TV satsning. Samtliga matcher i grundserien och i slutspelet kommer sändas live på webben. - Jättekul och viktigt för svensk basket och för att alla basketflickor kan få se sina idoler, säger ordförande i SBL dam Elisabeth Egnell.

På lördag inleds SBL med matcherna Wetterbygden Sparks - Luleå Basket, IK Eos - Norrköping Dolphins, Uppsala Basket - Alvik Basket och Högsbo Basket - A3 Basket Umeå. På söndagen spelar Telge Basket - Mark Basket.

Ligan spås bli jämnare och bättre än på länge. Nu kommer alla kunna följa spänningen i SBL, oavsett om man kan vara på plats eller inte. I samarbete med produktionsbolaget Sportsground kommer samtliga matcher i SBL att visas på webben. Det är den största satsningen någonsin på rörlig bild inom svensk basket på damsidan. Matcherna sänds i hög kvalité med kommentatorer och grafik.

– Jättekul för alla som vill se mer basket, samtidigt som det är inspirerande för både lag och spelarna att få visa upp sig på en bredare plattform. Det är också viktigt för svensk basket i stort, och för dambasketens utveckling i synnerhet. Inte minst för alla basketflickor ute i som får se sina idoler, men också för ligans föreningar, säger Elisabeth Egnell, ordförande i SBL dam.

Ett säsongskort med tillgång till alla matcher kostar 499 kr fram till den 14 oktober (därefter 699 kr). En enskild match kommer i grundserien kosta 49 kronor.

För ytterligare frågor:

Elisabeth Egnell, ordförande SBL dam

073–5231130

Magnus Grahn, VD Sportsground

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.