Alla medarbetare i Region Jämtland Härjedalen får vaccinera sig på arbetstid

Sedan några veckor pågår vaccination mot Covid-19 inom Region Jämtland Härjedalen. Fackförbundet Vision har lyft frågan med arbetsgivaren om att samtlig personal ska få möjlighet att vaccinera sig på betald arbetstid

- Då vi har en allvarlig smittspridning i samhället är det viktigt att Regionen tar sitt samhällsansvar och ger sina medarbetare möjlighet att vaccineras på arbetstid, säger Gunvi Dahlström, Visions ordförande i Region Jämtland Härjedalen.

Vision anser att bedömningar av hur och i vilken ordning vaccination mot Covid-19 ska genomföras görs bäst av ansvariga myndigheter och av sjukvården. Prioriteringsordningen bör ta hänsyn till de anställdas möjlighet att utföra arbetet från hemmet och vilka smittorisker de utsätts för i sitt arbete.

Inom Region Jämtland Härjedalen vaccineras nu vårdpersonal. Även Visions medlemmar som har ett patientnära arbete kommer att få möjlighet att vaccinera sig.

- När turen att vaccinera sig kommer är det viktigt att alla medarbetare i Regionen, oavsett vart och vad man arbetar med får göra det på betald arbetstid, säger Gunvi Dahlström.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Gunvi Dahlström, avdelningsordförande Vision 070 587 43 07

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Dåliga förutsättningar för upphandlare gör det svårare att nå hållbarhetsmålen24.2.2021 06:30:00 CETPressmeddelande

Offentlig upphandling är ett viktigt redskap för att nå de globala målen i Agenda 2030 och världens åtaganden enligt Parisavtalet. Men många upphandlare saknar förutsättningar att arbeta strategiskt, visar en ny undersökning från fackförbundet Vision. Hög arbetsbelastning, otydliga mål och brist på kompetensutveckling sätter käppar i hjulet för hållbarhetsarbetet.

Hållbara krav - en rapport om offentlig upphandling24.2.2021 06:00:00 CETPressmeddelande

Offentlig upphandling omsätter årligen minst 780 miljarder kronor. Det motsvarar närmare en femtedel av BNP. Upphandling är avgörande för att nå ökad social och miljömässig hållbarhet, och därmed de globala målen i Agenda 2030 och Parisavtalet. Denna undersökning bland Visions medlemmar som arbetar som upphandlare visar att kommuner och regioner har stora möjligheter att strategiskt använda sitt inköpsarbete för att nå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt speglar svaren en frustration över att upphandlingen inte används som ett strategiskt verktyg i tillräckligt hög utsträckning. Dels handlar det om det faktiska utrymmet att jobba med detta – anställda måste ha rimlig arbetsbelastning och tillräckliga stödresurser för att kunna bidra i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt.

Jämställda villkor nödvändigt för att bryta stressrelaterad ohälsa11.2.2021 11:22:30 CETPressmeddelande

Vision välkomnar regeringens fokus på jämställdhet i den nya arbetsmiljöstrategin. Vision har under lång tid pekat på de ojämställda förutsättningarna för chefer och medarbetare i den kvinnodominerade omsorgen. Det handlar om dåliga villkor för ledarskapet, stress och en orimligt hög arbetsbelastning. Brister som drabbar såväl den enskilde medarbetaren som omsorgstagare och medborgarna i verksamheterna.