Alla medlemmar förnyar sina medlemskap i Prisdialogen

Rekordmånga ansökningar behandlades vid Prisdialogens senaste styrelsemöte och alla medlemmar har velat förnya sina medlemskap.

Styrelsen i Prisdialogen tog vid sitt senaste möte ställning till och godkände 49 ansökningar från 36 leverantörer om förnyat medlemskap i Prisdialogen för år 2021.

Vid samma möte godkändes även tre ansökningar om förnyat medlemskap i Klimatdialogen. Det innebär att rekordmånga ansökningar har godkänts på ett och samma möte. Det innebär också att alla befintliga medlemmar i Prisdialogen har fått förnyade medlemskap. För Klimatdialogen finns fortfarande tid för befintliga medlemmar att förnya sina medlemskap.

– Under det här mycket speciella året har 56 lokala samrådsprocesser ägt rum – de allra flesta helt digitala på grund av Coronapandemin. Det är verkligen glädjande att alla befintliga medlemmar har lyckats genomföra sina processer trots dessa mycket speciella förutsättningar. Nu hoppas vi på att till nästa år kunna återgå till mer normala procedurer inom Prisdialogen, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta och ordförande i Prisdialogens styrelse.

– Samtidigt ska vi ta med oss erfarenheterna och lärdomarna från detta år när det exempelvis gäller möjligheten för kunder att delta i samrådsprocessen digitalt. Vi hoppas också att Prisdialogen och Klimatdialogen ska fortsätta att utvecklas och växa under 2021, säger Anders Nordstrand.

Om Prisdialogen

Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden och att öka förtroendet för fjärrvärmeföretagens prissättning. Det är ett initiativ för en positiv utveckling av värmemarknaden som gynnar både kunder och leverantörer. Prisdialogen har funnits sedan 2013. År 2020 omfattar Prisdialogen drygt 75 procent av de totala fjärrvärmeleveranserna. Här kan du se alla medlemmar i Prisdialogen.

Mer om Klimatdialogen hittar du här.

Bakom Prisdialogen och Klimatdialogen står Sveriges Allmännytta, Riksbyggen, Fastighetsägarna Sverige och Energiföretagen Sverige. Läs mer om Prisdialogen på www.prisdialogen.se.

Mer information

Henrik Gåverud, kanslichef, Prisdialogens kansli, 0729–15 5475, kansliet@prisdialogen.se

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.

Flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan30.11.2020 14:04:44 CETPressmeddelande

Utvecklingen går emot en flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan. Framförallt syns en tydlig minskning av företag som kräver årsinkomster på minst tre gånger årshyran. Även bidrag accepteras i ökande utsträckning och alltfler företag prövar sina blivande hyresgäster utifrån riktlinjer om återstående konsumtionsutrymme. Det visar en ny marknadsrapport om allmännyttans bostadssociala ansvar som släpps idag.

Allt större skillnader i kommunala avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp de senaste tio åren18.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Priserna för el, värme, avfall, vatten och avlopp (VA) fortsätter att variera stort över landet. Den som bor i kommunen med högst avgifter betalar 1 000 kronor mer i månaden jämfört med den som har de lägsta avgifterna. De senaste tio åren har priserna stadigt ökat mer än den allmänna kostnadsutvecklingen och spridningen mellan kommuner har blivit allt större. Det visar Nils Holgerssonrapporten som kartlägger kostnader för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.