Alla nomineringar i Årets Dagstidning 2016

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Nominerade:

Expressen

Med tillförsikt och självförtroende ser Expressen till att utnyttja det bästa av digital teknik och omskapar redaktionen till en välintegrerad datadriven motor som klarar allt från sälj till kulturjournalistik. Tidningen vet att lönsamhet och tydligt utgivarskap går hand i hand. Angelägen och avslöjande journalistik, även på engelska och rumänska, visar innovationsförmågan och hur man odlar publikens vetgirighet. Kampen med konkurrenten har uppenbarligen varit stimulerande. Expressen har återfått sitt sting.

Nerikes Allehanda

Tidningen har bestämt sig – den regionala publiken ska få det bästa i alla tänkbara kanaler. Kreativt utvecklade appar drar in både intäkter och olika publiker från kultur till sport. Redaktionens ser till att resurserna räcker till både fördjupning, granskning och bildjournalistik. Att rörelsemarginalen ökar i tider av en svår dagspressekonomi, inte minst tack vare en bättre säljorganisation, visar att NA, tar matchen och blir största lokaltidningen i sociala medier utanför storstäderna.

Nyheter 24

Nyheter 24 lyckas fånga ungas intresse för ständig nyhetsuppdatering i text och TV. Kunskapen om hur relevant innehåll och digital logik gifter sig leder till att egna trafikrekord slås gång på gång. Publiken släpper sällan taget om mobilen och Nyheter 24 vilket visar nyhetskanalens användbarhet för en eftertraktad målgrupp. Nyheterna tas vidare i debatter med både läsarna och etablerade skribenter och quiz. Nyheter 24 har blivit en viktig plantskola och lär löpande upp journalister och utvecklare som värvas till andra medier. Årets ekonomiska vändning imponerar – liksom att företaget bygger upp ungas behov och intresse för nyhetsrapportering. Nyheter 24 har också visat förmåga att rätta till fel och be om ursäkt när snabbheten stått i vägen för omdömet.

Tre nominerade, en vinnare. Vinnaren presenteras på prisutdelningen den 15 mars på Berns Salonger, under ledning av komikern Messiah Hallberg.

Hela arrangemanget med seminarier och prisutdelning är ett samarbete mellan TU och Dagens Media.   Läs mer här om evenemanget.

Jury Helhetspriset 2016:

Ordförande: Kerstin Brunnberg , tidigare vd Sveriges Radio

Cecilia Beck-Friis , tidigare vice vd TV4-Gruppen

Niclas Breimar , tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna

Daniel Collin , VD mediebyrån MEC

Unn Edberg , ordf Sveriges Tidskrifter

Claes de Faire , Head of innovation, seniorkonsult på Novare

Anna Rastner , digital programchef TV4

Kerstin Brunnberg, juryordförande:

- Man kan lätt förfalla i dystopiska tankar kring mediehusens och tidningsföretagens framtid. Att vara juryledamot gör att man byter till optimism och tillförsikt när man ser hur journalistiken i nära samarbete med digitaliseringens möjligheter, big data, sälj, marknadsföring, läsar- och tittarkontakter och skickliga kolleger, har en enastående framtid och viktig roll hos dagens och morgondagens publik.

-----------

Årets Redaktion

Aftonbladet Breaking News

Aftonbladet utsatte sig för en grundlig genomlysning av den egna verksamheten. Ett av de tydligaste resultaten var Breaking news-redaktionen som gång på gång under 2015 har visat sig som nyhetsledare med både snabbhet, fingertoppskänsla och kvalitet. Detta har möjliggjorts av en innovativ organisation där medarbetarna har stort eget ansvar och bemannar redaktionen dygnet runt.

Dagens Nyheter

DN har lyckats genomföra ett omfattande förändringsarbete och samtidigt förädla den publicistiska kärnan med nytänkande i flera kanaler; digitalt, på papper och live. Med en strategisk kompetenssatsning har redaktionen attraherat profiler som har gett DN ännu starkare genomslag. Mitt i utvecklingsarbetet hävdar tidningen med framgång sin bildjournalistik och tidningsdesign.

Västerbottens-Kuriren

Västerbottens-Kuriren har en unikt stark position på sin hemmamarknad, framför allt digitalt. Redaktionen tänker nytt och utvecklar nya metoder och produkter, som exempelvis Affärsliv24 och Lövenappen. VK står själva och står starka.

Jury Årets Redaktion:

Ordförande: Anders Ahlberg , tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden

Unn Edberg , ordf Sveriges Tidskrifter

Niclas Breimar , tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna

Anders Ahlberg, juryordförande:

- Det var som vanligt mycket roligt att jobba med att finna de redaktioner som presterar bäst. Tuffa tider är svåra utmaningar - men en del låter sig vässas av dem och svarar med stor kreativitet. Att se sådant är starkt inspirerande.

Årets Marknadsorganisation

Dagens Nyheters Marknadsavdelning

Året då den digitala prenumerationsaffären togs på allvar vilket ledde till en fördubbling av antalet digitala prenumerationer. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visa DN prov på ny innovation och mod.

Mediekompaniet "MK-rapporten"

Med sin satsning på MK-rappporten har Mediekompaniet lyft sin dialog med annonsörer och kunder och på så sätt vunnit stark trovärdighet som borgar för nya investeringar för sina tidningar och plattformar.

Svenska Dagbladets Annonsavdelning

Under året har man lanserat ett antal nya annonsprodukter som lett till en fin ökning av de digitala intäkterna. Ett exempel på kreativ annonsutveckling är formatet Long read där man banar väg för en ny typ av samarbeten med olika varumärken.

Jury Årets Marknadsorganisation:

Ordförande: Anna Rastner , digital programchef TV4

Årets Kampanj

Under täcket – IKEA, Nyheter 24 Gruppen

Med ett grundligt förarbete, klok analys och insiktsstyrd lösning presenterar Nyheter 24 en framåtlutad satsning som är på mottagarens villkor. Istället för att tala om var tittaren ska dansa, bjuder de upp till dans 24 timmar om dygnet. Kunden får ett givet och naturligt fönster som blir en del av produktionen på ett väldigt naturligt sätt. Därtill ett resultat långt över förväntningarna.

Motorklubben - Bonnier News Brand Studio/Expressen Studio Med ett övergripande crossplattformserbjudande tar Expressen Studio med sin kund och sina tittare på ett rally långt utanför kundens traditionella marker.  Lösningen skapade dessutom en ny efterfrågan på online-TV som ligger som viktig grund för Expressen totala TV-satsning.

Gula båtarna - Schibsted

I en våg av fantastiskt fina hjälpinsatser för Europas största flyktingkatastrof, går Schibsted från ord till handling i en satsning som rent konkret räddat tusentals liv. Genom att samla kraft hos alla sina bolag involveras en stor del av Sveriges befolkning i en hjälpinsats som när många lämnat fältet, faktiskt fortfarande är kvar.

Jury Årets Kampanj:

Ordförande: Anna Rastner , digital programchef TV4

Anna Rastner, juryordförande:

- Det är tydligt att det händer så mycket spännande nu i utvecklingen av nya sätt att nå användare. Det har varit ett svårt, roligt och inspirerande arbete att sålla bland bidragen. De nominerade bidragen har överraskat oss på ett mycket positivt sätt och de uppfyller våra krav med råge.

Årets Idé

Kit

Den ökade konsumtionen av nyheter genom mobila och sociala kanaler skapar såväl möjligheter som hot. Kit har tagit fasta på denna växande trend och har antagit utmaningen att skapa och distribuera kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. De vill göra annorlunda och har genom sin vision påbörjat en långsiktig och mycket spännande resa.

Blank Spot Project

När pengarna inte räcker till på redaktionerna så får man komma på nya sätt att lösa finansieringen. Blank Spot Project är ett viktigt initiativ som visar att medborgarfinansierad journalistik fungerar och att det finns hopp för en fördjupad utrikesjournalistik från platser som annars hamnar utanför radarn.

MittMedias hyperlokala appar

Med MittMedias nya appar så ökar relevansen för såväl läsarna som annonsörerna, det är hyperlokalt på riktigt. Apparna har fått ett positivt mottagande och har på kort tid överträffat uppsatta mål. Genom smarta automatiseringar och en egenutvecklad plattform så går det även att skala obegränsat. Enkelt och genialt.

Jury Årets Idé:

Ordförande: Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd TV4-gruppen

Daniel Collin , VD mediebyrån MEC

Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare

Cecilia Beck-Friis, juryordförande:

- Det är bra och viktigt att det lyfts fram en ny kategori i år där man premierar idéer och förnyelse. Vi har haft förmånen att gå igenom många bra bidrag som visar på en otrolig drivkraft och kreativitet. Diskussionerna har gått varma, de har inte alltid varit enkla, men vi tycker att vi har landat ned i tre bra nomineringar som alla står för idérik förnyelse, som bryter ny mark och utvecklar branschen.

Läs mer här om evenemanget.

För mer information kontakta gärna:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se , 0706-24 45 56

Bodil Gidlund, koordinator,  bodil.gidlund@tu.se , 0708-230767

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen