Alla resor med Serviceresor kan inte genomföras under rusningstid

Coronapandemin och vinterväglaget gör nu att Länstrafiken kommer att behöva prioritera när det gäller vilka som ska få resa med Serviceresor under rusningstid.

Efterfrågan på Serviceresor i Örebro län är fortsatt hög. Trots det höga trycket har Serviceresor ändå kunnat upprätthålla verksamheten under hösten och under julhelgerna. Nu har dock vintern och snön kommit och behovet av att få åka med Serviceresor har ökat ytterligare. Därför tvingas nu Länstrafiken börja prioritera bland de som beställer en resa.

- Läget är så extremt att vi nu tvingas vidta den här åtgärden. Vi klarar inte av att genomföra alla beställda resor under rusningstrafik. Därför har vi valt att i första hand se till att de som ska till någon form av vård och de som ska till skolan eller till sitt arbete, är de som prioriteras, säger Staffan Juliusson, chef för Serviceresor på Länstrafiken.

Vinterhalvåret är också i vanliga fall den mest intensiva perioden för Serviceresor med ett ökat antal resor. Men i och med pandemin så ska endast en passagerare åka i varje fordon vilket betyder att det finns ett tak på hur många resor som hinns med under en dag.

- Vi använder redan nu våra fordon maximalt för att klara av den ökade efterfrågan. Vi beklagar att det blir så här men vi hoppas på förståelse från våra resenärer, säger Staffan Juliusson.

De tider som räknas som rusningstrafik är vardagar mellan 06.30-09.00 och 14.30-16.00 på vardagar.

När det gäller resor med Serviceresor gäller även fortsatt Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

• Håll avstånd till andra
• Tvätta alltid händerna efter resan
• Undvik att röra vid ögon, näsa och mun
• Nys och hosta i armvecket
• Avstå onödiga resor
• Stanna hemma när du är sjuk, även vid lindriga symtom