Alla tillstånd på plats för järnmalmsgruva i Dalarna

Det svenska bolaget Nordic Iron Ore har fått klartecken för att återstarta järnmalmsgruvan i Blötberget utanför Ludvika i södra Dalarna. Nu fattas ”bara” runt två miljarder kronor för att brytningen ska kunna komma igång.

Lennart Eliasson vd på Nordic Iron Ore. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

1979 lade SSAB ner gruvan i Blötberget. Det hade då brutits järnmalm i området sedan 1600-talet. Men en svag konjunktur med låga järnmalmspriser tvingade fram det drastiska beslutet.

40 år senare kan det dock vara dags för en återstart. Det är i alla fall Nordic Iron Ore plan och förhoppning.

”För att vara ett gruvprojekt är det unikt bra förutsättningar och det är riktigt unikt för Sverige att vi har alla tillstånd på plats för att starta gruvan”, säger bolagets vd Lennart Eliasson.

I Blötberget finns enligt gjorda studier malm för tolv års brytning. Den beräknas ge ett rörelseresultat på knappt 600 miljoner kronor per år med en rörelsemarginal på 44 procent. Men bortom Blötberget finns mer malm i underjorden och den vill Nordic Iron Ore också bryta.

Men för att kunna komma igång krävs kapital, närmare bestämt runt två miljarder kronor.

”Nu är vi ute och känner på marknaden och talar med olika potentiella investerare”, säger Lennart Eliasson.

Blir det en gruva i Blötberget beräknas den få runt 300 anställda.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.