Allente förstärker samarbete med TV4

TV-distributören Allente (sammanslagningen av Canal Digital och Viasat Consumer) och TV4 förstärker sitt mångåriga samarbete med en överenskommelse som rymmer både access-beroende OTT-rättigheter, ett exklusivt B2B-samarbete och utökade möjligheter för Viasat Consumers kunder att ta del av innehåll från TV4.

Mahmoud Mustapha, CCO Allente

I Allentes förstärkta samarbete med TV4 syns ett ökat fokus på streaming, bland annat genom att Allente har säkrat access-beroende OTT-rättigheter för TV4:s linjära baskanaler, inklusive tilläggstjänster som catch up och start over. Detta ger Allente möjlighet att erbjuda sina kunder ett kraftfullt OTT-utbud, något bolaget redan gör på den danska marknaden. Rättigheterna innebär även att Allente stärks i sin satsning på bredband, med ökade möjligheter att bundla bredband och innehåll.

Mahmoud Mustapha, CCO på Allente: ”Det förstärkta samarbetet med TV4 runt access-beroende OTT-rättigheter är otroligt positivt. Vi tar ett stort steg närmare att kunna erbjuda våra kunder ett komplett kvalitetsinnehåll på alla plattformar, då vi nu kan lansera en OTT-lösning även på den svenska marknaden. Att vi i och med detta även förstärker vår bredbandsaffär är en extra bonus både för oss och för de kunder som vill kombinera sitt bredband med ett attraktivt TV-paket.”

TV4-kanalerna och C More finns även tillgängliga för de kunder som väljer att titta på TV via kabel, IPTV eller satellit, vilket innebär att TV4:s innehåll finns tillgängligt på alla plattformar Allente erbjuder.

Fotbolls-EM på puben via Allente

Samarbetet har även stärkts inom B2B, och Allente kommer att vara exklusiv distributör av sportevent som Fotbolls-EM 2021 och Fotbolls-VM 2022 till pubar och sportbarer, så kallad offentlig visning.

Mahmoud Mustapha: ”TV4 har investerat i högkvalitativa sporträttigheter, och jag tror att vi alla nu längtar efter att få njuta av dem på pubar och sportbarer runt om i landet. Sport är helt enkelt bättre tillsammans!”

TV4 på TVE även för Viasat Consumer-kunder

För de kunder som är knutna till Allente via Viasat Consumer-abonnemang väntar också positiva förändringar: När dessa kunder successivt läggs över på Allentes plattformar framöver kommer TV4:s baskanaler att kunna streamas via Allentes TVE-lösning, en funktion som länge efterfrågats av kunderna och som bara Canal Digital-kunderna tidigare haft möjlighet till. En annan nyhet är att Viasat Consumer-kunderna också kommer att kunna ta del av C Mores filminnehåll.

Mahmoud Mustapha: ”Under 2020 såg vi på Allente en 75-procentig ökning av kunder som strömmar linjära kanaler, och vi glädjer oss åt att i samband med lanseringen av Allente som kundvarumärke kunna erbjuda ännu fler kunder ännu mer strömmat innehåll – bland annat från TV4.”