Allente

Allente och Svensk Innebandy blir bättre tillsammans

Dela

Nordens ledande tv-distributör Allente går in som partner till Svensk Innebandy och projektet Innebandy Flex. Samarbetet inleds i samband med SM-finalarrangemanget 24 april och syftar till att fler ska kunna aktivera sig på sina villkor.– Allente bygger på tanken att vi är bättre tillsammans, därför är det här samarbetet viktigt för oss, säger Victor Liljeroth, Sverigechef Allente.

Innebandy Flex, Foto: Svensk Innebandy
Innebandy Flex, Foto: Svensk Innebandy

Allente grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer och erbjuder TV-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Nu väljer Allente att samarbeta med Svensk Innebandy kring projektet Innebandy Flex, vars mål är att få fler grupper i samhället att aktivera sig.

– Innebandy är en riktig folksport och har många likheter med hur vi tycker att tv ska vara – underhållande, tillgänglig och något att samlas kring. Allente bygger på tanken att vi är bättre tillsammans, det rimmar väl med Innebandy Flex och därför är det här samarbetet viktigt för oss, säger Victor Liljeroth, Sverigechef på Allente.

Initiativet Innebandy Flex är en del av Svensk Innebandy men skiljer sig från det traditionella utövandet. Genom förenklade spelregler och flexibel spelform ges möjligheten att lära sig sporten snabbt och kunna delta utifrån sina egna förutsättningar – oavsett kön, ålder, fysiska begränsningar eller ekonomisk status.

– Innebandy Flex tillgängliggör aktivitet för fler, på sina villkor. Ambitionen är att skapa en nationell modell inom idrottsrörelsen som inte hindrar någon att ta sig in i lagidrotten genom en viss struktur eller organisation. Tillsammans med Allente blir vi bättre och möjliggör för fler att kunna aktivera sig, säger Inez Rehn, inkluderingsansvarig på Svensk Innebandy.

Allentes partnerskap rivstartar i samband med SM-finalarrangemanget i Gävle den 24 april. Tv-distributören kommer då att medverka på såväl köpta annonsytor som med innehåll i den platssända SM-finalstudion. Det fortsatta samarbetet kommer fokusera på att nå ut brett med Innebandy Flex genom olika initiativ och på så vis ge fler möjlighet att aktivera sig. 

– Vi är stolta över att en så stor aktör som Allente väljer att gå in som partner till Svensk Innebandy och vårt arbete med att inkludera fler i föreningslivet. Allente kommer att vara synliga i och runt arenan på SM-finalarrangemanget i helgen och vi är riktigt peppade på att utveckla Innebandy Flex med Allente som huvudpartner, säger Stefan Jonasson, marknads- och arrangemangschef på Svensk Innebandy.

Om Innebandy Flex

Svensk Innebandy verkar för att bidra till ökad rörelserikedom genom visionen att bli Sveriges folksport som tilltalar många och är öppen för alla. Initiativet Innebandy Flex startade 2019 och innebär i korthet;

  • Flexibelt antal spelare
  • Liten plan med små eller nedlagda mål
  • Inga målvakter eller domare
  • Spelare får ej aktivt ta bollen från varandra
  • Bryta passningar och täcka ytor är ok
  • Först att hämta bollen utanför sargen får spela den
  • Mål får inte göras bakom mittlinjen

Se videon om Innebandy Flex

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Innebandy Flex, Foto: Svensk Innebandy
Innebandy Flex, Foto: Svensk Innebandy
Ladda ned bild
Victor Liljeroth, Sverigechef Allente
Victor Liljeroth, Sverigechef Allente
Ladda ned bild

Länkar

Om

Allente



Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Det nya företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Bjørn Ivar Moen. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Följ Allente

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Allente

Jonas Gustafsson tar över som VD på Allente1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

När tv-distributörerna Canal Digital och Viasat Consumer slogs ihop till nordiska Allente i maj 2020, var det med VD Bjørn Ivar Moen i spetsen. Efter ett år kantat av framgångar, tar nu Jonas Gustafsson över VD-rollen på Allente, då Moen går in som VD för Telenor Sverige. ”Att leda först Canal Digital, och sedan Allente igenom sammanslagningen har varit helt fantastiskt. På kort tid har Allente etablerat sig som en nordisk tv-gigant med över en miljon nöjda kunder. Jag lämnar över ett ungt men välskött och framgångsrikt bolag i goda händer, och ser fram emot att följa Allentes fortsatta resa med stort intresse”, säger Bjørn Ivar Moen. Jonas Gustafsson har varit CFO och Head of Operations för Allente sedan sammanslagningen, och kom dessförinnan från en roll som VD för Viasat Consumer Norden, och tf VD för NENT Group Sverige. Att axla VD-positionen på Allente är därför ett naturligt steg för Gustafsson, som kliver in i rollen den 1 juli. ”Tv-branschen är i ständig förändring, och jag är

Nyheter, thrillers och deckare vinnare av tv-året hos Allente8.1.2021 08:22:03 CET | Pressmeddelande

Siffror från den nordiska TV-distributören Allente visar att både vi svenskar och våra nordiska grannar flockades vid tv-skärmarna under 2020. Bolaget såg ett ökat tittande på alla sina plattformar, framförallt drivet av strömning av innehåll från linjära TV-kanaler, något som ökade med 75 procent under året. I Sverige var TV4 och SVT de mest populära tv-kanalerna på Allentes plattformar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum