Allentes CTO utsedd till Video Technologist of the Year

Jon Espen Nergård, CTO hos nordiska tv-distributören Allente, har vunnit utmärkelsen Video Technologist of the Year Award på VideoTech Innovation Awards i London, anordnat av Digital TV Europe. “Även om priset går till mig är detta en lagprestation,” säger Jon Espen Nergård.

Jon Espen Nergård, CTO Allente

Digital TV Europe samlade i veckan några av de mest inflytelserika organisationerna inom den globala videoindustrin i ståtliga Church House Westminster i London för att uppmärksamma tekniska prestationer under 2021. Prisutdelningen, som är inne på sitt tredje år, innehåller kategorier som Advanced TV Service of the Year, OTT TV Technology of the Year och Live-streaming Initiative of the Year.

Den nordiska tv-distributören Allente, med sin Chief Technology Officer Jon Espen Nergård, var nominerade både för Advanced TV Innovation of the Year och Video Technologist of the Year. Det sistnämnda priset var ett av endast två individuella priser.

När Jon Espen Nergård utropades som vinnare av priset Video Technologist of the Year, var det en ödmjuk CTO som gick upp på scenen fört att ta emot det prestigefyllda priset:

“Även om priset går till mig är detta en lagprestation. Det faktum att Allente var bland de första i världen att integrera Google Common Broadcast Stack i en Android TV Operator Tier tv-box – inom bara sex månader – bygger på ett fantastiskt samarbete mellan mitt team på Allente, Kaonmedia, Nagra, Broadcom, 3SS och Google. Utöver detta lanserade vi en B2B-app som revolutionerar tv-upplevelsen för hotellbranschen,vilket inte hade varit möjligt utan fantastiska lagprestationer både hos Allente och våra leverantörer.”

Stuart Thomson, redaktör på Digital TV Europe: “Jon Espen Nergård särskiljer sig som en teknolog som konstant sätter kundens behov först. Genom hela sin karriär har han visat exemplariskt teknologiledarskap och har också visat vägen som innovatör. Allentes implementering av Google Common Broadcast Stack är ett tydligt exempel på detta. Han är en mycket värdig vinnare av priset Video Technologist of the Year.”

Mer information om VideoTech Innovation Awards

Jon Espen Nergård, CTO Allente

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Allente har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Brett sportutbud på puben via Allente1.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, har ingått ett samarbete med sportplattformen StayPublic. Allente kan nu som enda distributör erbjuda offentlig visningslicens för StayPublics breda portfölj av internationell, nationell och lokal sport. “StayPublics portfölj av sportsändningar är otroligt intressant både för den som vill följa en stor liga som Ligue 1, eller det lokala bandylaget,” säger Martin Askatraud, säljchef för B2B, på Allente.

Prisbelönt tv-box lanseras på svenska marknaden22.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den nordiska tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, lanserar nu sin tv-box Allente 1. Boxen var en av de första att integrera Google Common Broadcast Stack i en Androidbaserad tv-box, vilket innebär att den är en del av Googles ekosystem av röst- och tv-tjänster. Allente 1 lanseras i de nordiska länderna under 2022, med start i Sverige idag. “Lanseringen av Allente 1 är en viktig milstolpe för oss, våra kunder och våra partners”, säger Allentes teknologichef Jon Espen Nergård.

6 månaders fullbetald föräldraledighet ska attrahera talanger hos Allente21.1.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Tv-operatören Allente, en sammanslagning av Viasat och Canal Digital, erbjuder sina anställda i Sverige att behålla 100% av sin lön i upp till sex månader vid föräldraledighet. Detta som ett sätt att attrahera och behålla talanger på en snabbrörlig arbetsmarknad, och samtidigt bidra till ökad jämställdhet. "Få saker i livet är så stora som att få barn, och vi vill göra det möjligt för våra medarbetare att ta ut en ordentlig föräldraledighet. Vi hoppas att vi kan uppnå en bättre jämställdhet genom att erbjuda samma villkor för alla anställda, oavsett hur familjesammansättningen ser ut", säger Elisabeth Monrad-Hansen, HR-chef på Allente.