Allentes CTO utsedd till Video Technologist of the Year

Jon Espen Nergård, CTO hos nordiska tv-distributören Allente, har vunnit utmärkelsen Video Technologist of the Year Award på VideoTech Innovation Awards i London, anordnat av Digital TV Europe. “Även om priset går till mig är detta en lagprestation,” säger Jon Espen Nergård.

Jon Espen Nergård, CTO Allente

Digital TV Europe samlade i veckan några av de mest inflytelserika organisationerna inom den globala videoindustrin i ståtliga Church House Westminster i London för att uppmärksamma tekniska prestationer under 2021. Prisutdelningen, som är inne på sitt tredje år, innehåller kategorier som Advanced TV Service of the Year, OTT TV Technology of the Year och Live-streaming Initiative of the Year.

Den nordiska tv-distributören Allente, med sin Chief Technology Officer Jon Espen Nergård, var nominerade både för Advanced TV Innovation of the Year och Video Technologist of the Year. Det sistnämnda priset var ett av endast två individuella priser.

När Jon Espen Nergård utropades som vinnare av priset Video Technologist of the Year, var det en ödmjuk CTO som gick upp på scenen fört att ta emot det prestigefyllda priset:

“Även om priset går till mig är detta en lagprestation. Det faktum att Allente var bland de första i världen att integrera Google Common Broadcast Stack i en Android TV Operator Tier tv-box – inom bara sex månader – bygger på ett fantastiskt samarbete mellan mitt team på Allente, Kaonmedia, Nagra, Broadcom, 3SS och Google. Utöver detta lanserade vi en B2B-app som revolutionerar tv-upplevelsen för hotellbranschen,vilket inte hade varit möjligt utan fantastiska lagprestationer både hos Allente och våra leverantörer.”

Stuart Thomson, redaktör på Digital TV Europe: “Jon Espen Nergård särskiljer sig som en teknolog som konstant sätter kundens behov först. Genom hela sin karriär har han visat exemplariskt teknologiledarskap och har också visat vägen som innovatör. Allentes implementering av Google Common Broadcast Stack är ett tydligt exempel på detta. Han är en mycket värdig vinnare av priset Video Technologist of the Year.”

Mer information om VideoTech Innovation Awards