Allentes HR-chef blir Danmarkschef den 1 april

Den nordiska tv-distributören Allente gör förändringar i ledningsgruppen när norska HR-chefen Elisabeth Monrad-Hansen går in som Danmarkschef för bolaget den 1 april. “Elisabeth kommer in med ett driv och ett nytänk som kommer att passa den danska marknaden oerhört bra,” säger Jonas Gustafsson, VD för Allente.

Elisabeth Monrad-Hansen, tillträdande Danmarkschef för Allente

Tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, möblerar om i ledningsgruppen när Chief People & Culture Officer Elisabeth Monrad-Hansen tar över som Danmarkschef efter Hanne Witthøft, som lämnar bolaget för en extern roll. Mia Vangsgaard, idag HR-ansvarig för Norge, går in som tillförordnad HR-chef på Allente.

Växande marknad

I rollen som Danmarkschef kommer Elisabeth Monrad-Hansen att ansvara för försäljning, kundupplevelse och kundservice på den växande danska marknaden. Förutom parabol-tv-lösningar erbjuder Allente även streamingtjänster i Danmark, något som tagits väl emot av kunder som vill kunna streama även linjära kanaler utan att behöva en tv-box eller parabol.

”Den danska marknaden ligger i absolut framkant vad gäller digitalisering, och det blir otroligt spännande att se Elisabeth ta sig an denna roll, med alla de möjligheter som finns i att vidareutveckla vårt tv-erbjudande. Jag vill både passa på att tacka Hanne för hennes ovärderliga insatser för Allente, ge henne vårt allra största lycka till, och önska Elisabeth varmt välkommen till Danmark, säger Mahmoud Mustapha, CCO för Allente.

“Att få arbeta med Hanne Witthøft har varit ett rent privilegium, och jag vill skicka med Hanne våra allra varmaste välgångsönskningar. Nu kommer Elisabeth Monrad-Hansen in med ett driv och ett nytänk som kommer att passa den danska marknaden oerhört bra, och jag ser enormt mycket fram emot att följa den danska utvecklingen under Elisabeths ledarskap”, säger Jonas Gustafsson, VD för Allente.

”Vi har på Allente alltid haft som mål att främja intern mobilitet i våra rekryteringsprocesser, och det glädjer mig enormt att detta inkluderar även mig, som nu tar ett tydligt steg in i den kommersiella delen av verksamheten. Att jag dessutom kan ta detta steg tillsammans med vårt fantastiska danska team är inget annat än ren lyx”, säger Elisabeth Monrad-Hansen, som också planerar en deltidsflytt till Köpenhamn.

Elisabeth Monrad-Hansen tillträder rollen som Danmarkschef för Allente den 1 april 2022.

Elisabeth Monrad-Hansen, tillträdande Danmarkschef för Allente

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Allente har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Brett sportutbud på puben via Allente1.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, har ingått ett samarbete med sportplattformen StayPublic. Allente kan nu som enda distributör erbjuda offentlig visningslicens för StayPublics breda portfölj av internationell, nationell och lokal sport. “StayPublics portfölj av sportsändningar är otroligt intressant både för den som vill följa en stor liga som Ligue 1, eller det lokala bandylaget,” säger Martin Askatraud, säljchef för B2B, på Allente.

Prisbelönt tv-box lanseras på svenska marknaden22.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den nordiska tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, lanserar nu sin tv-box Allente 1. Boxen var en av de första att integrera Google Common Broadcast Stack i en Androidbaserad tv-box, vilket innebär att den är en del av Googles ekosystem av röst- och tv-tjänster. Allente 1 lanseras i de nordiska länderna under 2022, med start i Sverige idag. “Lanseringen av Allente 1 är en viktig milstolpe för oss, våra kunder och våra partners”, säger Allentes teknologichef Jon Espen Nergård.

6 månaders fullbetald föräldraledighet ska attrahera talanger hos Allente21.1.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Tv-operatören Allente, en sammanslagning av Viasat och Canal Digital, erbjuder sina anställda i Sverige att behålla 100% av sin lön i upp till sex månader vid föräldraledighet. Detta som ett sätt att attrahera och behålla talanger på en snabbrörlig arbetsmarknad, och samtidigt bidra till ökad jämställdhet. "Få saker i livet är så stora som att få barn, och vi vill göra det möjligt för våra medarbetare att ta ut en ordentlig föräldraledighet. Vi hoppas att vi kan uppnå en bättre jämställdhet genom att erbjuda samma villkor för alla anställda, oavsett hur familjesammansättningen ser ut", säger Elisabeth Monrad-Hansen, HR-chef på Allente.