Alliansen beslutar om hårt åtgärdspaket – Vänsterpartiet vill satsa på personalen

Region Skånes kvartalsrapport ger en prognos på -605 miljoner kronors avvikelse för helår 2019. Det är främst hälso- och sjukvården som kostar mer än vad som tilldelats i årsbudgeten. Vårdvalen kostar liksom tidigare år mer än beräknat, men även kostnaderna för bemanningspersonal går upp. Idag togs frågan upp på mötet med regionstyrelsen, och Vänsterpartiet är oroliga för att verksamheterna nu tvingas spara än hårdare och att detta kan komma att drabba personalen och patienterna.

- Personalen inom sjukvården har redan idag en alltför tuff situation på många av regionens arbetsplatser. Hög arbetsbelastning, svårarbetade scheman och stora löneskillnader mellan fast anställd och inhyrd personal leder till frustration och i slutändan till sjukskrivningar och uppsägningar. Vi måste förbättra situationen för personalen – men istället verkar man välja hårdare åtstramningar. Det kommer förvärra personalkrisen i vården, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne.

I det förslag som idag beslutades av regionstyrelsen finns kraftfulla uppmaningar till bl.a. sjukhusstyrelserna att få ordning på sina kostnader och att iaktta högsta restriktivitet i alla kommande beslut, samt att minska det totala antalet anställda. Vänsterpartiets förslag handlade istället om satsningar på personalen såsom arbetstidsförkortningar och jämställda löner för att förbättra arbetsmiljön, men också besparingar på vårdvalen vars kostnader ökar. Förslag som på sikt skulle förbättra både vården och ekonomin.

- Vi måste satsa på långsiktiga åtgärder för att förbättra arbetssituationen för de anställda, förkortad arbetstid är definitivt en sådan. Det har gett mycket goda resultat för både patienter och personal där det använts och sjukskrivningstalen går ner. Vi måste satsa långsiktigt på verksamheterna och säkerställa en god arbetsmiljö och att fler vårdplatser öppnas, avslutar Sara Svensson.

Vänsterpartiet la yrkande om att satsa på personalen och därigenom förstärka både vården och ekonomin. Vänsterpartiets förslag röstades ner på mötet.

Alliansens budget för 2019 innebär i sig hårda krav på riktade besparingar och stora effektiviseringar på hundratals miljoner kronor och idag beslutades om ytterligare åtgärder. Vänsterpartiets eget förslag till budgetmotion för 2019 innebar stora tillskott till sjukvården och satsningar på personalens arbetsmiljö.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

Alliansförslag om remisstvång speglar brister i det egna systemet9.5.2019 15:09:57 CESTPressmeddelande

Kostnaderna i den skånska sjukvården ligger redan efter första halvan av budgetåret långt över planerad nivå. En anledning är de privata vårdval som Alliansen infört och fortsätter att avsätta allt större del av sjukvårdsbudgeten åt – trots att kostnaderna skenar och personalen i den offentliga vården flyr en ohållbar arbetssituation. Vänsterpartiet menar att beräkningsmodellen i sig varit för smal, och vann idag gehör för sitt yrkande om att se över totalkostnaderna.

Försvara strejkrätten!30.4.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska modellen med starka kollektivavtal och strejkrätt har varit en framgångsrik modell för trygga anställningar och schyssta arbetsvillkor. Arbetarrörelsen har kämpat hårt genom fackföreningarna för att uppnå och behålla sina rättigheter, men nu hotas de av ett regeringsinitiativ tagit av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. 2/5 – en dag efter Arbetarrörelsens internationella högtidsdag 1:a maj – kan en ny lag gå igenom Riksdagen där arbetsgivarnas makt ökar på bekostnad av arbetstagarnas. Det yttersta försvarsverktyget tas ifrån arbetstagarna: strejkrätten är hotad.