Alliansen vill inte säkra tillgång till hembesök för sköra patienter

Under dagens möte med hälso- och sjukvårdsnämnden var Vänsterpartiets krav på mobila team uppe för behandling. Alliansen valde att se ärendet som besvarat istället för att genomföra den förändring som Vänsterpartiet krävde.

- Vi beklagar att det är många ord men lite verkstad från alliansen. Det behövs politiska insatser för att alla äldre och multisjuka ska få god vård i hela regionen, säger Agneta Lenander, representant för Vänsterpartiet i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Förslaget handlade om att kräva att alla vårdcentraler har tillgång till mobila team för de patienter som behöver det. I initiativärendet fanns även med ett förslag om att utvärdera tidigare förändringar, eftersom det finns information om de gynnat yngre, friskare delar av befolkningen på bekostnad av äldre och multisjuka.

- Sjukvården ska vara tillgänglig och jämlik oavsett vem du är eller var du bor. För det krävs både samverkan och samarbete, i synnerhet kring de mest sköra patientgrupperna. Vi har försökt komma till rätta med det i samverkansavtalet som vi har tillsammans med samtliga 33 kommuner och genom utvecklande av mobila team, men utvecklingen går för sakta. Vänsterpartiet vill se en snabbare jämlik utveckling, det är tråkigt att alliansen inte instämmer, fortsätter Lenander.

Det har även framkommit information om att förändringen i vårdcentralernas ersättningar kan ha drivit på ojämlikhet i vårdutnyttjande ytterligare, där en förskjutning mot en yngre friskare befolkning skett och där den multisjuke prioriterats ner.

- Om detta stämmer behövs åtgärder direkt. All vård ska utgå från behov. Därför föreslog vi att man gör en översyn för att kunna få klarhet och vidta åtgärder, men inte heller detta var alliansen intresserade av att bifalla, säger Peter Ahlbom, ersättare för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Ärendet besvarades med hänvisning till kontinuerliga utvärderingar och förändringar som redan görs, men Vänsterpartiet reserverade sig i beslutet.

Agneta LenanderLedamot i regionfullmäktige, sjuksköterska, representant i hälso- och sjukvårdsnämnden

Tel:072 - 4494870

V om budgetbesvikelsen: ”De drar åt svångremmen för vården men höjer sina egna löner”20.12.2022 12:30:12 CET | Pressmeddelande

Förra veckan antogs en ny budget för Region Skåne. Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna drev igenom sin budgetmotion som i oktober beskrevs som präglad av ”En långsiktigt god ekonomisk hushållning, ansvarstagande och nyktra beslut” (Sydsvenskan 26/10). Ett av de så kallat nyktra besluten har varit att hålla nere löner för de sjukvårdsanställda och spara in på regional administration, samtidigt som man höjt lönerna för politiker och politiska tjänstemän.

V förbättrar färdtjänsten – lösning i sikte för invånare i gränskommuner11.11.2022 12:13:16 CET | Pressmeddelande

På både regional och kommunal nivå har Vänsterpartiet drivit frågan om att förändra reglerna för färdtjänst. Det nuvarande systemet har gjort det svårt för färdtjänstresenärerna att korsa Skånes gränser, vilket ställer till det för de som bor nära en regiongräns. Nu skall en förändring med sikte på att göra det möjligt att resa till angränsande län med den vanliga färdtjänsten snabbutredas.