Allmännyttans arena på digitala Almedalsveckan

Bostadsbyggandet är inte tillräckligt högt för att möta behoven på bostadsmarknaden idag. Varför byggs det inte mer och vad behövs för att öka nyproduktionen av bostäder över landet? Vilka åtgärder måste politikerna besluta om för att öka byggtakten? Dessa och många andra frågor tas upp på Allmännyttans arenas två digitala seminarier i Almedalen.

Sveriges Allmännytta arrangerar två digitala seminarier under Almedalsveckan, den 5 och 6 juli.

Seminarium 5 juli kl.9.30-10.30:
Bostadsbrist i många kommuner
– varför byggs det inte mer i Sverige?

Sveriges Allmännytta vill öka kunskapen om hur bostadsbyggandet i Sverige ser ut och fungerar idag samt hur förutsättningarna ser ut framåt. Med avstamp i Sveriges Allmännyttas första marknadsrapport om bostadsbyggandet i Sverige lyfter och diskuterar vi en rad aktuella frågor, bland annat hur många år av kraftig prisutveckling i byggbranschen påverkar förutsättningarna för att bygga nya bostäder.

Medverkande:

• Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta
  • Sofia Heintz, expert fastighetsutveckling Sveriges Allmännytta
  • Simon Imner, analytiker bostadsmarknad Tyréns
  • Anna Nordén, chef utvecklingsavdelningen och vice vd Framtiden Byggutveckling AB
  • Patrik Styrbjörn, vd, Witalabostäder

Läs mer om seminariet på Almedalsveckan Play. Där finns även länk till direktsändningen av seminariet måndag 5 juli kl.9.30-10.30.

Seminarium 6 juli kl.9.30-10.30:
17 åtgärder för att öka bostadsbyggandet i Sverige

År 2017 identifierade och analyserade Sveriges Allmännyttas Byggherreråd för första gången de lagar och regler som hindrar och försvårar byggandet av bostäder i Sverige. En rad förslag för att öka nyproduktionen presenterades. Men hur ser det ut idag? Med utgångspunkt i en uppdaterad Byggagenda diskuteras vilka politiska beslut som krävs för att åstadkomma en ökad och uthållig bostadsproduktion.

Medverkande:

• Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden
  • Cathrine Holgersson, vd Gavlegårdarna
  • Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef Sveriges Allmännytta
  • Joakim Järrebring, riksdagsledamot (S)
  • Dennis Wedin, bostads- och fastighetsborgarråd (M), Stockholms stad

Läs mer om seminariet på Almedalsveckan Play. Där finns även länk till direktsändningen av seminariet tisdag 6 juli kl.9.30-10.30.

Seminarierna sänds direkt via Almedalsveckan Play och ingen föranmälan behövs.

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Fem skatteförslag för fler hyresrätter - webbinarium den 15 september8.9.2021 12:03:06 CEST | Pressinbjudan

Med fem ändringar i skattesystemet kan byggandet av fler hyresrätter stimuleras, renovering av befintliga hyresrätter underlättas och omvandling av lokaler till bostäder göras betydligt enklare. Välkommen till ett lunchseminarium där Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta presenterar en ny skatterapport som kan bidra till att säkra framtidens bostadsförsörjning.