Allmännyttans klimatsmarta initiativ lyfts i ny tävling

Nu lanserar Sveriges Allmännytta en ny tävling för att lyfta klimatsmarta initiativ hos de allmännyttiga bostadsbolagen och därmed inspirera fler att bidra till en hållbar utveckling.

Klimatinitiativet är ett upprop initierat av Sveriges Allmännytta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent. Idag deltar 180 medlemsföretag som tillsammans har närmare 690 000 lägenheter.

Tävlingen vänder sig till alla bostadsbolag som antagit Klimatinitiativet och som vill dela med sig av sina erfarenheter. Det är också ett sätt att hitta de goda exempel som finns och sedan sprida erfarenheterna till alla andra bolag.

– Vi vill med den här tävlingen lyfta fram framgångsrika exempel på hur fastighetsbolag kan bidra till en mer miljömässigt hållbar utveckling, säger Gabriella Castegren, projektledare för Klimatinitiativet på Sveriges Allmännytta.

Tävlingsbidraget ska vara genomfört, eller pågå, någon gång mellan Klimatinitiativets start 2018 och den sista september i år. Det finns fem tävlingskategorier att anmäla sig till:

• Fossilfrihet
  • Energieffektivisering
  • Effekttoppar och förnybar energi
  • Klimatkrav på leverantörer
  • Klimatsmart boende

Bidragen kommer att bedömas av en jury bestående av experter inom energi, klimat, miljö och förvaltning från Sveriges Allmännytta. Ett företag koras som vinnare i varje priskategori, och priserna kommer att delas ut på den årliga Klimat- & energikicken den 24 november.

Mer om Klimatinitiativet och tävlingen

Läs mer om tävlingen.

Läs mer om Klimatinitiativet.

Läs mer om Klimat- och energikicken.

Gabriella Castegren, projektledare för Klimatinitiativet, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 33, gabriella.castegren@sverigesallmannytta.se

Frida Hansson, projektkoordinator, Sveriges Allmännytta, 08–406 56 10, frida.hansson@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Digitalt seminarium 13 oktober - Sveriges Allmännytta presenterar en ny marknadsrapport: ”Vad händer med hyrorna – och varför?”7.10.2020 13:16:53 CESTPressinbjudan

Hyressättningen av bostäder är en aktuell och omdiskuterad fråga. Det har i närtid släppts flera rapporter, skrivits många debattinlägg och startats tre statliga utredningar. Med marknadsrapporten vill Sveriges Allmännytta med fakta, statistik och analys bidra till att öka kunskaperna om hur hyressättningen runt om i landet ser ut och fungerar.

Budgetpropositionen: Flera bra förslag, men det krävs mer21.9.2020 12:40:18 CESTPressmeddelande

Nytt stöd till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus, flera satsningar på åtgärder i utsatta bostadsområden, en utredning om BIDs (Business Improvement Districts) och höjt anslag till investeringsstöd för hyresbostäder. – Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag som är positiva för hyresrätten, men det krävs fler åtgärder, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.