Allsång på Skansen 17 juli med GRANT bland gästartisterna

Till Allsång på Skansen den 17 juli kommer gästande artisterna Alcazar, Uno Svenningsson och Jojje Wadenius och även unga stjärnskottet GRANT. Sanna Nielsen leder publikens allsång både framför Sollidenscenen och hemma framför tv-skärmarna genom klassiska visor, schlager- och pop-pärlor.

Alcazar
Alcazar har etablerat sig som en av de mest framgångsrika musikgrupperna i svensk historia inom sin genre. Gruppen bildades som en trio 1998 och bestod då av Andreas Lundstedt, Tess Merkel och Annika Kjærgaard. I december 2002 gick Magnus Carlsson med i Alcazar. 2007 hade Magnus Carlsson och Annikafiore lämnat gruppen och ersattes av Lina Hedlund.  Nu är de aktuella med turnén 20 years of disco.

Uno Svenningson
Uno Svenningsson var sångare i Freda' 1982 – 1993 med hitlåtar som "Vindarna" och "Det som gör mig lycklig". Sen dess har han fortsatt som soloartist och samarbetat med bland andra Irma Schultz, rapartisten Frispråkarn, Ken, Tommy Nilsson och Patrik Isaksson.

Jojje Wadenius
Jojje har en lång karriär som musiker.  Han är känd bland annat för att ha spelat i de svenska grupperna Made in Sweden och Blood, Sweat & Tears. Han är en ofta anlitad studiomusiker för bland andra Backstreet Boys och Kent, och har också producerat ett antal skivalbum. Han har också gjort turnéer med bland andra Pugh Rogefeldt och Helen Sjöholm. Han framträder gärna som trubadur med sina barnvisor.

GRANT
GRANT är en Sveriges mest spännande nya artister. Caroline Cederlöf, som är hennes riktiga namn, debuterade under hösten 2017 med låten ”Waterline” och släppte sin debutplatta våren 2018.

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Cecilia Felix-Caballero senast måndag kl. 11.00 inför varje program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Trafik och parkering
Djurgården stängs av för trafik under allsångstisdagar 17.00 - 20.00. Det finns inte heller parkeringsplatser på Skansen så kommunala transportmedel, cykel, färja eller spårvagn rekommenderas

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.