Allsång på Skansen 17 juli med GRANT bland gästartisterna

Till Allsång på Skansen den 17 juli kommer gästande artisterna Alcazar, Uno Svenningsson och Jojje Wadenius och även unga stjärnskottet GRANT. Sanna Nielsen leder publikens allsång både framför Sollidenscenen och hemma framför tv-skärmarna genom klassiska visor, schlager- och pop-pärlor.

Alcazar
Alcazar har etablerat sig som en av de mest framgångsrika musikgrupperna i svensk historia inom sin genre. Gruppen bildades som en trio 1998 och bestod då av Andreas Lundstedt, Tess Merkel och Annika Kjærgaard. I december 2002 gick Magnus Carlsson med i Alcazar. 2007 hade Magnus Carlsson och Annikafiore lämnat gruppen och ersattes av Lina Hedlund.  Nu är de aktuella med turnén 20 years of disco.

Uno Svenningson
Uno Svenningsson var sångare i Freda' 1982 – 1993 med hitlåtar som "Vindarna" och "Det som gör mig lycklig". Sen dess har han fortsatt som soloartist och samarbetat med bland andra Irma Schultz, rapartisten Frispråkarn, Ken, Tommy Nilsson och Patrik Isaksson.

Jojje Wadenius
Jojje har en lång karriär som musiker.  Han är känd bland annat för att ha spelat i de svenska grupperna Made in Sweden och Blood, Sweat & Tears. Han är en ofta anlitad studiomusiker för bland andra Backstreet Boys och Kent, och har också producerat ett antal skivalbum. Han har också gjort turnéer med bland andra Pugh Rogefeldt och Helen Sjöholm. Han framträder gärna som trubadur med sina barnvisor.

GRANT
GRANT är en Sveriges mest spännande nya artister. Caroline Cederlöf, som är hennes riktiga namn, debuterade under hösten 2017 med låten ”Waterline” och släppte sin debutplatta våren 2018.

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Cecilia Felix-Caballero senast måndag kl. 11.00 inför varje program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Trafik och parkering
Djurgården stängs av för trafik under allsångstisdagar 17.00 - 20.00. Det finns inte heller parkeringsplatser på Skansen så kommunala transportmedel, cykel, färja eller spårvagn rekommenderas

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.