Allsång på Skansen 7 juli med extrakonserten Allsångsscenen är din

I den sjunde omgången av Allsång på Skansen kommer Petter, Molly Sandén, Lena Philipsson och Bo Kaspers Orkester som också har sommarens extrakonsert Allsångsscenen är din. I publiken återfinns också Anita Hegerland, känd från 70-talet med "Mitt sommarlov" som gick in på Svensktoppen och låg i elva veckor.

Bo Kaspers Orkester och Sanna Nielsen. Foto: Jan Danielsson, SVT

Petter
I år är det 20 år sedan Petter släppte sitt debutalbum "Mitt sjätte sinne". Det har blivit ett antal skivor, föreläsningar och böcker sen dess. Nu är han med i Allsång på Skansen innan han ger sig ut på turné 22 augusti.

Molly Sandén
Molly är aktuell med nya albumet ”Större” och i sommar turnerar hon med bland andra Zara Larsson, Sarah Klang, Julia Adams, Anna Ternheim och Icona Pop i paketet Queens of pop.

Lena Philipsson
I november förra året genomförde Lena Philipsson sin föreställning av "Jag är ingen älskling" och nu är hon på väg ut på sommarturné i Sverige.

Bo Kaspers Orkester
Orkestern har spelat på Cirkus i Stockholm hela våren och i höst turnerar de land och rike runt med Allt ljus på oss. Nu är de gäster på Sollidenscenen och tar över helt med Allsångsscenen är din kl 21

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Cecilia Felix Caballero senast måndag kl. 11.00 inför tisdagens program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Trafik och parkering
Djurgården stängs av för trafik under allsångstisdagar 17.00 - 20.00. Det finns inte heller parkeringsplatser på Skansen så kommunala transportmedel, cykel, färja eller spårvagn rekommenderas.

Bo Kaspers Orkester och Sanna Nielsen. Foto: Jan Danielsson, SVT
Molly Sandén. Foto: Jan Danielsson, SVT
Lena Philipsson. Foto: Annika Berglund
Petter Foto: Caroline Roosmark

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.