’’Allt du behöver veta om prostitution’’ – nytt material släpps idag

I dag släpper Ellencentret materialet ”Allt du behöver veta om prostitution, människohandel och annan sexuell exploatering” som riktar sig både till unga och till vuxna som möter unga i sitt arbete.

I början av mars konstaterade FN:s särskilda rapportör för sexuell exploatering av barn att Covid19-pandemin har ökat riskerna för redan sårbara barn att utsättas för olika typer av sexuell exploatering och människohandel. Liknande larmrapporter har kommit från civilsamhället. Enligt representanter från Polisen verkar det dessutom bli vanligare att unga killar köper sex.

Regeringen har nyligen meddelat att sex- och samlevnadsundervisningen byter namn till ”Sexualitet, samtycke och relationer” och bland annat ska bidra till förståelse för egna och andras rättigheter, förmedla betydelsen av samtycke och omfatta kunskaper om maktstrukturer kopplade till kön. Här blir det centralt att unga får lära sig om prostitution, människohandel och annan sexuell exploatering.

– Det är mot denna bakgrund som vi har tagit fram materialet ”Allt du behöver veta om prostitution, människohandel och annan sexuell exploatering”. Det är vuxenvärldens ansvar att både utbilda och upptäcka utsatta unga, och det är avgörande att både unga och vuxna har kunskap om vad sexuell exploatering innebär och att vi har en lagstiftning i Sverige som till exempel förbjuder sexköp, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på 1000 Möjligheter, som driver Ellencentret där man stöttar unga utsatta för sexuell exploatering och möter många utsatta.

”Allt du behöver veta om prostitution, människohandel och annan sexuell exploatering” består av en del riktad till unga och en handledningsdel riktad till vuxna som arbetar med unga. Materialet innehåller berättelser, frågor och svar, myter, intervjuer och övningar. Det kan användas i skolan men kan också tas upp i samtalsgrupper på fritidsgården, i den lokala idrottsföreningen eller andra öppna aktiviteter där unga befinner sig.

Materialet presenteras idag den 5 maj på ett webbinarium tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholm, som också finansierat materialet. På webbinariet deltar även chefen från Polisens människohandelsektion i Region Stockholm. Bland annat diskuteras olika typer av förtäckt prostitution, som exempelvis sugardejting, och hur polisen arbetar mot detta.

Stiftelsen 1000 Möjligheter är en idéburen organisation som stöttar och stärker unga och arbetar förebyggande för ett jämställt samhälle fritt från våld. Stiftelsen driver två verksamheter: ungarelationer.se, som motverkar killars våld mot tjejer och våld i ungas relationer, samt Ellencentret, som arbetar med unga utsatta för prostitution och människohandel.