Riksidrottsförbundet

Allt du behöver veta om SM-veckan i Malmö

På onsdag startar SM-veckan sommar i Malmö. Det blir tävlingar och en massa aktiviteter i en hel vecka när svenska mästare koras i över 40 idrotter. Mellan 26 juni och 2 juli är det återigen dags för SM-veckan sommar i Malmö. SM-veckan firar tioårsjubileum och är tillbaka där SM-veckan sommar startade. Malmö arrangerar för tredje gången SM-veckan sommar.

295 guldmedaljer står på spel under veckan som är den 20:e SM-veckan i ordningen räknat på samtliga SM-veckor (sommar och vinter) och den 10:e sommarveckan sedan starten 2009.

Bland idrotterna finns flera nykomlingar som gör debut i SM-veckan-sammanhang: Idrotter som gör debut på SM-veckan i Malmö är karate, kanot, aerobics gymnastics, drone racing (flygsport) samt parasporterna paracykel och boccia.

På programmet finns även i år flera paraidrotter. Förutom boccia och handigolf inkluderas parasimning på sim-SM och på citybanan kommer paracykel att avgöra sitt mästerskap.

På plats finns världseliten i flera idrotter. Håll bland annat koll på Sarah Sjöström (simning) i toppform, Carl-Johan Ryner som anses vara Sveriges genom tiderna bäste bangolfspelare, Jenny Wegner, Europas bästa bowlare, Daniel Ståhl i friidrottens lag-SM, Jonna Adlerteg (kvinnlig artistisk gymnastik) regerande världsmästaren Lina Sjöberg (trampolin DMT) , skidlandslagets Evelina Settlin, Johan Häggström, Oskar Svensson och Jens Burman som utmanar i rullskidor, Gustav Kransberg, världsmästare i fluga precision, Oscar Nilsson, juniorvärldsmästare i drone racing, handigolfarna Joakim Björkman och Johan Kammerstad, EM-bronsmedaljörerna i 49er FX Vilma Bobeck/Malin Tengström, OS-tyngdlyftaren Angelica Roos och många fler.

Här är de deltagande idrotterna:

Aerobic gymnastics

Artistisk gymnastik (kvinnlig)

Artistisk gymnastik (manlig)

Bangolf

Basket (3x3)

Beach Ultimate Frisbee

Beachvattenpolo

Boccia (parasport)

Boule (precisionsskytte)

Bowling

Casting

Cricket (T20)

Cykel

Dragkamp (lag)

Flygsport (F9U drone racing)

Footgolf

Friidrott (lag-SM)

Frisbee Allround

Frisbee Discgolf

Handigolf

Hindersim

Kanot (short track marathon och maraton)

Kanotpolo

Karate (kyokushin)

Kustrodd

Paracykel

Parkour

Radiostyrd bilsport

Rally (sprint)

Rugby 7's

Rullskidor

Rytmisk gymnastik

Segling (49er/49er FX)

Simning och Parasimning

Skateboard (miniramp och Slalom)

Styrkelyft och bänkpress

SUP (stand up paddle)

Surfski

Trampolin

Tricking

Truppgymnastik

Tyngdlyftning

Wakeboard

Följ SM-veckan
Det blir en fullspäckad vecka med en massa idrott, men även prova-på-idrott, föreläsningar, uppträdanden och en mängd andra aktiviteter: Här hittar du program för varje dag

SVT storsatsar och kommer sända 85 timmar från SM-veckan och sändningarna leds av Maria Wallberg Här är SVT:s sändningstider.

Resultat, senaste nytt och deltagarlistor hittar du på idrotternas och SM-veckans gemensamma resultatsajt

Du följer såklart SM-veckan på Facebook, Instagram och Twitter (@smveckan) och på smveckan.se (officiell sajt) eller följ #smveckan.

Ladda hem SM-veckans app
I appen hittar du programmet till idrottstävlingarna samt alla övriga aktiviteter. Det finns även en kartfunktion så du lätt hittar till rätt arena. Du får också de senaste uppdateringarna från smveckan.se.
Du hittar appen i Google play och App store.

Ackreditering
Har du inte redan ackrediterat dig, gör du det snarast här.

Mer är bara idrott på SM-veckan
SM-veckan i Malmö är ett evenemang med något för alla. Förutom alla SM-tävlingar kommer det finnas möjlighet att ta del av Mötesplats SM-veckan på Malmö Live. Man kan också prova på de olika idrotterna och uppleva musikartister, tävlingar, talkshows, medaljceremonier och mycket mer på SM-veckans stora scen på Posthusplatsen. För den som själv vill aktivera sig ordentligt under veckan arrangeras 5 km-loppet Sunset Run på kvällen den 28 juni på Ribban. Läs mer om allt som händer på SM-veckan.

För mer information:

Åsa Bergström
Kommunikations- och medieansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet

Jenny Damgaard
Kommunikations- och medieansvarig SM-veckan, Malmö

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

​Utredningens entydiga resultat – ingen grund för påståenden riktade mot Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson4.9.2019 20:46:00 CESTPressmeddelande

Under perioden 31 maj till 2 juni tog Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst emot anmälningar som med olika innehåll samtliga gäller Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. En oberoende utredning har gjorts av Setterwalls Advokatbyrå AB i Göteborg. De har kontaktat samtliga visselblåsare via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst i syfte att samla in eventuell ytterligare information kring gjorda påståenden. Vidare har ett antal intressenter, som antingen bedömts kunna bidra med relevant information eller som har en koppling till Björn Eriksson och säkerhetsfrågan, intervjuats. Slutligen har såväl dokumentation från Riksidrottsförbundet och från andra källor som intern och extern kommunikation, inklusive e-post, granskats för att kunna ta ställning till de påståenden som gjorts i visselblåsningarna. Utredningen visar att Björn Eriksson inte har agerat på ett sätt som har påverkat hur Riksidrottsförbundets arbete kring idrottsrelaterade säkerhetsf