Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Allt du behöver veta om SM-veckan sommar i Linköping

Imorgon drar äntligen SM-veckan sommar i gång. Stjärnor och framtidens stjärnskott samlas i Linköping när ett av Sveriges största, årligen återkommande idrottsevenemang, tar över staden och över 280 nya svenska mästare ska koras i 31 idrotter.

Lokala och nationella stjärnor samlas i Linköping under en fullspäckad vecka med idrott i toppklass. Totalt 31 idrotter ska kora sina mästare under SM-veckan och 284 guldmedaljer ska fördelas.

Det blir den första SM-veckan sommar efter pandemin som genomförs sedan SM-veckans tioårsjubileum i Malmö 2019.

SM-veckan äger rum den 28 juni – 3 juli. Tinnerbäcksbadet, Stora Torget, Kinda kanal och Linköping motorstadion är några av de arenor där SM-tävlingar i bland annat simning, rullskidor, beachvattenpolo och speedway kommer att avgöras. Redan idag tjuvstatar dock padel och artistisk gymnastik med sina kval.

Speedway, mountainbike, padel och ridsportsgrenen working equitation är idrotter som gör debut på SM-veckan.

Här är idrotterna på SM-veckan i Linköping:

• Aquabike
  • SUP
  • Wakeboard
  • Working equitation

På smveckan.se hittar du information om idrotterna, program och nyheter.
Här finns det fullständiga programmet

SVT sänder ca 90 timmar från SM-veckan i Linköping.
Så här sänder SVT från SM-veckan

Resultat, senaste nytt och deltagar- och startlistor hittar du på SM-veckans gemensamma resultatportal som du når vi smveckan.se

Ladda hem SM-veckans app
I appen hittar du programmet till idrottstävlingarna, info om idrotterna, karta, nyheter och mycket mer. Mer om appen här.

Inte bara idrottstävlingar
SM-veckan är mer än bara idrott. På TimeOut SM-festen, 30 juni – 2 juli, i Trädgårdsföreningen står barnaktiviteter, allsång, gympa, maskotrace, teater, dansuppvisningar och konserter med artister som Lisa Nilsson, Tove Styrke, Cherrie och många fler. Barnen har också sin egen SM-vecka med prova på-aktiviteter i Trädgårdsföreningen. Läs mer om TimeOut och Barnens SM-vecka

Mötesplats SM-veckan, 28 juni - 30 juni, är en arena för samtal, en plats att bli inspirerad på samt att få ökad kunskap inom aktuella ämnen och idrottsforskning. Mötesplats SM-veckan bjuder bland annat på föreläsning med Nils van der Poel men också diskussion kring jämställd idrottsbevakning, politikerdebatt och mycket mer. Läs mer om Mötesplats SM-veckan här.

Du följer SM-veckan i sociala medier: @smveckan, #smveckan.

Vill du bevaka SM-veckan och ännu inte har ackrediterat dig så gör du det snarast på smveckan.se

Anders Thorén
Visit Linköping & Co, lokal projektledare
anders.thoren@visitlinkoping.se

Maria Hallberg
Projektledare Riksidrottsförbundet
maria.hallberg@rfsisu.se

Charlotte Magnusson
Kommunikation och media, Linköping
charlotte.magnusson@visitlinkoping.se

Åsa Bergström
Kommunikation och media, Riksidrottsförbundet
asa.bergstrom@rfsisu.se

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Det här är SM-veckan
SM-veckan samlar svenska seniormästerskap och genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 71 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 210 idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna