Allt färre svenskar hinner med sitt jobb

Nästan var tredje svensk, 31 procent, hinner sällan eller nästan aldrig göra det de borde ha gjort när de går från jobbet. Det är betydligt fler jämfört med för fyra år sedan, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

Allt färre svenskar hinner med sitt jobb, visar ny Manpower Work Life-undersökning.

– Att hela tiden uppleva att man ligger efter kan påverka både arbetsglädjen, hälsan och produktiviteten. Om du känner dig för stressad – prata med din chef och arbeta tillsammans för att lösa situationen, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Nästan en tredjedel av svenskarna, 31 procent, känner sällan eller nästan aldrig att de har hunnit med vad de borde när de går från jobbet. Det är en betydande ökning jämfört med för fyra år sedan, då motsvarande siffra var 23 procent. Samtidigt upplever endast en fjärdedel av svenskarna, 25 procent, att de sällan eller aldrig är stressade på jobbet.

– Att se till att medarbetarna trivs och mår bra på jobbet är en framgångsfaktor. Ett bra arbetsklimat ger anställda som är mer kreativa, engagerade och effektiva, säger Monica Längbo.

Ett par tips: Så gör du för att stressa mindre på jobbet

• Organisera mera
    Börja arbetsdagen med att klara av den jobbigaste uppgiften. Avsluta med att skapa en att göra-lista inför morgondagen så kan du koppla av när du lämnar jobbet.
  • Sätt realistiska mål
    Ibland beror tidspressen varken på personalbrist eller oförstående chefer, utan på de krav vi ställer på oss själva. Påminn dig själv om att du inte behöver säga ja till allt.

För mer information, kontakta: Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life:
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under september 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

Monica Längbo, HR-direktör ManpowerGroup

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommuner pratar integration genom jobb på Matchningsakuten i Almedalen21.6.2018 11:48Pressmeddelande

Hur löser vi integration genom jobb? Högkonjunktur, kompetensbrist och utanförskap. Att snabbt få ut nyanlända arbetssökande i arbetslivet är en viktig samhällsfråga och samtidigt en möjlighet för Sverige. Under Almedalsveckan i Visby bjuder ManpowerGroup in utvalda till Matchningsakuten i Almedalen för att prata om matchning och integration genom jobb. Tillsammans med kommunföreträdare diskuterar ManpowerGroup lösningar för att snabbt matcha rätt kompetens med rätt arbetsgivare. Följ #matchningsakuten på Twitter och LinkedIn 2-6 juli.