Allt färre svenskar hinner med sitt jobb

Nästan var tredje svensk, 31 procent, hinner sällan eller nästan aldrig göra det de borde ha gjort när de går från jobbet. Det är betydligt fler jämfört med för fyra år sedan, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

Allt färre svenskar hinner med sitt jobb, visar ny Manpower Work Life-undersökning.

– Att hela tiden uppleva att man ligger efter kan påverka både arbetsglädjen, hälsan och produktiviteten. Om du känner dig för stressad – prata med din chef och arbeta tillsammans för att lösa situationen, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Nästan en tredjedel av svenskarna, 31 procent, känner sällan eller nästan aldrig att de har hunnit med vad de borde när de går från jobbet. Det är en betydande ökning jämfört med för fyra år sedan, då motsvarande siffra var 23 procent. Samtidigt upplever endast en fjärdedel av svenskarna, 25 procent, att de sällan eller aldrig är stressade på jobbet.

– Att se till att medarbetarna trivs och mår bra på jobbet är en framgångsfaktor. Ett bra arbetsklimat ger anställda som är mer kreativa, engagerade och effektiva, säger Monica Längbo.

Ett par tips: Så gör du för att stressa mindre på jobbet

• Organisera mera
    Börja arbetsdagen med att klara av den jobbigaste uppgiften. Avsluta med att skapa en att göra-lista inför morgondagen så kan du koppla av när du lämnar jobbet.
  • Sätt realistiska mål
    Ibland beror tidspressen varken på personalbrist eller oförstående chefer, utan på de krav vi ställer på oss själva. Påminn dig själv om att du inte behöver säga ja till allt.

För mer information, kontakta: Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life:
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under september 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

Monica Längbo, HR-direktör ManpowerGroup

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.