Allt fler bryr sig om djuren i Lund

Djurens Rätt, Sveriges största djurskydds- och djurrättsorganisation, ökar sitt medlemsantal i Lund med nästan 8 %. Organisationen i stort har ökat med 33 % under de senaste fem åren och djurrätt och veganism är frågor som engagerar över hela landet.

Grillkväll med Djurens Rätt Lund under sommaren 2016, Foto: Djurens Rätt

Under det gångna året växte Djurens Rätt totalt med omkring 2 600 medlemmar och vid årsskiftet 2016-2017 landade medlemssiffran på 42 478 medlemmar.

– ­Lundaborna är engagerade, det märks både i våra medlemssiffror och i vårt arbete för djuren. Som exempel kan nämnas vår framgång med att få kommunen att pynta djurvänligt till påsk, att se till att fåglarna får en lugn valborg i Stadsparken och att vi hjälpt till att underlätta djurvänliga val i vardagen genom vår restaurangguide VegoLund. Detta arbete hade inte vart möjligt utan våra medlemmar och aktiva som lägger både tid och pengar på att hjälpa djuren, säger Camilla Bergvall, ordförande i Djurens Rätt Lund.

Djurens Rätt bildades 1882 och arbetar under parollen ”Alltid på djurens sida”. De prioriterade arbetsområdena är djurförsök, pälsindustrin, djur i livsmedelsindustrin samt djurvänlig konsument.

Några områden som Djurens Rätt kommer att lägga extra fokus på under 2017

• Se till att förbudet mot vilda djur på cirkus blir verklighet. Förra året lämnade organisationen över mer än 155 000 namnunderskrifter till regeringen för ett förbud mot vilda djur på cirkus. Målet är nu att 2017 ska bli året då ett förbud blir verklighet.
  • Arbeta för en minskad köttkonsumtion – allt fler väljer vego, på heltid eller deltid, och utbudet fortsätter öka. Djurens Rätt är med och skapar den vegovåg som sköljer över Sverige och har ett långsiktigt mål om en halverad köttkonsumtion till år 2030.
  • Fortsätta det livsviktiga arbetet mot Europas djurtransporter genom kampanjen #StopTheTrucks. Den 21 mars är Djurens Rätt på plats i Bryssel för att lämna över ett upprop mot djurtransporter till EU-kommissionen.
  • Skapa en buräggsfri handel i Sverige. Världen över säger allt fler globala kedjor nej till ägg från hönor i bur. I Sverige är det bara ICA och City Gross kvar av de stora kedjorna som fortsätter sälja ägg från hönor i burar.

Kontakt Djurens Rätt Lund
Camilla Bergvall
lund@djurensratt.se

Grillkväll med Djurens Rätt Lund under sommaren 2016, Foto: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.