Allt fler bryr sig om djuren i Västerås

Djurens Rätt, Sveriges största djurskydds- och djurrättsorganisation, ökar sitt medlemsantal i Västerås – Hallstahammar – Surahammar med nästan 12 %. Organisationen i stort har ökat med 33 % under de senaste fem åren och djurrätt och veganism är frågor som engagerar över hela landet.

Djurens Rätt ute med sin årliga sommarturné 2016, foto: Djurens Rätt

Under det gångna året växte Djurens Rätt totalt med omkring 2 600 medlemmar och vid årsskiftet 2016-2017 landade medlemssiffran på 42 478 medlemmar.

– Det är så kul att se att vi växer i och omkring Västerås. Varje ny medlem vi får gör att vår röst för djuren blir starkare. Här i Västerås - Hallstahammar - Surahammar har vi en aktiv lokalavdelning som erbjuder möjligheten att som medlem engagera sig tillsammans med andra för att förändra för djuren. Tillsammans jobbar vi för att djur ska respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv, säger Gunnel Söderback, ordförande för Djurens Rätt Västerås.

Djurens Rätt bildades 1882 och arbetar under parollen ”Alltid på djurens sida”. De prioriterade arbetsområdena är djurförsök, pälsindustrin, djur i livsmedelsindustrin samt djurvänlig konsument.

Några områden som Djurens Rätt kommer att lägga extra fokus på under 2017

• Se till att förbudet mot vilda djur på cirkus blir verklighet. Förra året lämnade organisationen över mer än 155 000 namnunderskrifter till regeringen för ett förbud mot vilda djur på cirkus. Målet är nu att 2017 ska bli året då ett förbud blir verklighet.
  • Arbeta för en minskad köttkonsumtion – allt fler väljer vego, på heltid eller deltid, och utbudet fortsätter öka. Djurens Rätt är med och skapar den vegovåg som sköljer över Sverige och har ett långsiktigt mål om en halverad köttkonsumtion till år 2030.
  • Fortsätta det livsviktiga arbetet mot Europas djurtransporter genom kampanjen #StopTheTrucks. Den 21 mars är Djurens Rätt på plats i Bryssel för att lämna över ett upprop mot djurtransporter till EU-kommissionen.
  • Skapa en buräggsfri handel i Sverige. Världen över säger allt fler globala kedjor nej till ägg från hönor i bur. I Sverige är det bara ICA och City Gross kvar av de stora kedjorna som fortsätter sälja ägg från hönor i burar.

Kontakt Djurens Rätt Västerås-Hallstahammar-Surahammar
Gunnel Söderback
vasteras@djurensratt.se

Djurens Rätt ute med sin årliga sommarturné 2016, foto: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.