Allt fler kräver fossilfri värme

Ägare och kunder pressar kommunala värmeverk att minska utsläppen av växthusgaser. Men fossilfritt är ett allt tyngre argument även vid nyrekrytering.

De kommunala fjärrvärmeproducenterna släpper i dag ut stora mängder växthusgaser. Men i den färdplan som uppvärmningsbranschen nyligen enats om slår fjärrvärmeföretagen fast att de ska vara klimatneutrala 2030.

– Det är imponerande att uppvärmningssektorn inte bara ska nolla utsläppen utan även binda dem och bli klimatpositiva, säger Malin Strand, projektledare på Fossilfritt Sverige.

I och med färdplanen har fjärrvärmeföretagen och den övriga uppvärmningsbranschen för första gången samlats kring en gemensam vision om att bli fria från fossila bränslen (fossilt kol, olja och naturgas).

Fredrik Hannerz, chef för Naturvårdsverkets utsläppshandelsenhet, konstaterar att fjärrvärmebolagen har genomgått en betydande omställning mot fossilfrihet.

– Ett stort omställningstryck kommer från de kommunala ägarna i en del av bolagen och andra större ägare som bestämt sig för att de vill bli fossilfria, säger han.

Totalt har Sveriges klimatpåverkande utsläpp från el- och fjärrvärmeproduktion minskat med 32 procent sedan 1990.

Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner22.8.2019 08:56:04 CESTPressmeddelande

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer. Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta). Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen. – Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare. Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott. Kommunalrådet har problemanalysen klar. – Vi får så många flyktingar som inte kan