Allt fler lag till spel i de regionala serierna – stor ökning på ungdomssidan

När anmälningarna till de regionala förbundsserierna sammanställts inför säsongen 2022/23 visar det sig att serierna ökar i antal, både på ungdoms- och seniorsidan. Siffrorna visar på en stark återhämtning efter pandemin.

IK Heros Foto: PJ Silfver

På seniorsidan ökar antalet anmälda lag från 47 säsongen 2021/22, till preliminärt 54 lag inför kommande säsong i division 2, där distrikt Nord i nuläget sticker ut med en ökning på hela 50 procent, från åtta lag till 12.

På ungdomssidan presenterades en ny serie i våras, U17 Regional, som skulle komplettera de nationella serierna, U19 och U17, samt fylla glappet på breddsidan mellan U16 och U19. Resultatet av det visar att det totala antalet lag från U16 till U19 på regional nivå har ökat från 58 lag till preliminärt 72 lag. Det är en ökning med 24 procent från säsongen 2021/22 och tillbaka på samma nivå som innan pandemin.

– Det är fantastiskt roligt att se en ökning igen efter två tuffa år för ungdomsbandyn, säger Anna-Karin Larsson, tävlingsansvarig i Svenska Bandyförbundet. Vi vill ju gärna tro att detta till viss del är en effekt av den justering som gjordes av serierna inför kommande säsong. Men främst beror det självklart på alla grymma föreningar, ledare och spelare ute i landet som engagerar sig och kämpar på, avslutar Anna-Karin Larsson.

Utökad dialog i samband med ny serie

I samband med att U17 Regional nu införts har det varit nödvändigt för distriktens tävlingsenheter att ha utökad dialog med föreningarna om åldersstruktur och lagstyrka, med målsättningen att lagen spelar i rätt serie och på rätt nivå kommande säsong. Det innebär bland annat att det kan förekomma olika åldersstrukturer beroende på varierande spelstyrka bland föreningarna och att dispenser tillåts i dessa serier.

En annan effekt av att U17 Regional införs är att U16 Regional sannolikt endast kommer ha en nivå, preliminärt fördelat på fyra regionala serier; Nord, Öst, Mellan och Sydväst.

Fastställande av de regionala serierna kommer ske i augusti. Där efter kommer serieledarna påbörja arbetet med att kontakta lagen och schemalägga serierna. Alla matcher publiceras på svenskbandy.se, under ”Serier och Cuper”.

IK Heros Foto: PJ Silfver