Allt fler misstankar om korruption och oegentligheter upptäcks och utreds visar ny rapport

Sida blir allt bättre på att upptäcka korruption i de projekt myndigheten stöder. De organisationer Sida samarbetar med blir också bättre på att anmäla misstankar om korruption. Under 2020 anmäldes totalt 451 misstankar i 326 ärenden, jämfört med 261 ärenden 2019. Det visar Sidas årliga korruptionsrapport.

Carin Jämtin, generaldirektör Sida

– Det är paradoxalt nog bra och viktigt att vi ser en fortsatt ökning av ärenden. Det betyder att vi, och de vi samarbetar med, blir allt bättre på att hitta och anmäla misstankar. Det är inte nödvändigtvis korruptionen som ökar, utan medvetenheten om hur viktigt det är att agera och rapportera alla misstankar, hur små de än är, säger Sidas generaldirektör Carin Jämtin.

Alla misstankar om korruption, missförhållanden och oegentligheter följs upp. Om misstankarna bekräftas vidtar Sida alltid åtgärder – det kan handla om att stärka rutiner, att pengar betalas tillbaka eller att samarbetet avslutas. Förskingring, och att pengar använts till annat än det som avtalats, är precis som tidigare år de vanligaste misstankarna. De två kategorierna står tillsammans för över hälften av alla inkomna misstankar.

I 70 procent av de ärenden som avslutades under 2020 bekräftades misstankarna. Den vanligaste påföljden är att Sida kräver att pengar som förskingrats eller använts på fel sätt betalas tillbaka. 2020 krävde Sida tillbaka 67 miljoner kronor, fördelat på 54 ärenden.

– Vårt antikorruptionsarbete har ett starkt fokus på att skydda biståndsmedel. Sida arbetar i länder där korruptionen är hög och där stat, myndigheter och kontrollsystemen ofta är svaga. Därför jobbar vi extra hårt för att skattebetalarnas pengar inte ska hamna i fel fickor utan nå de som behöver vårt stöd, säger Carin Jämtin.

Pandemiåret 2020 har inneburit en särskild utmaning för biståndet, som fått ställa om ofta och snabbt för att möta nya och hastigt uppkomna behov. För att minska riskerna riktade Sida särskilt in sitt stöd på redan etablerade partners, kontrollerade noga behov hos projekten och delade ofta upp utbetalningar i mindre delar. Sida har dessutom hållit online-utbildningar för handläggare och samarbetspartners vid ett 20-tal tillfällen, förtydligat avtalsskrivningar och lyfter hela tiden vikten av att bekämpa korruption i möten och samtal med partners.

– Trots de nya utmaningarna hittar vi sätt att arbeta på för att bekämpa korruption även under en pandemi. För precis på samma sätt som pandemin drabbat de fattigaste länderna hårt så slår korruptionen alltid värst mot de svagaste och mest utsatta. Kommer vi inte till rätta med korruptionen får vi aldrig en rättvis, jämlik och jämställd värld, säger Carin Jämtin.

______________________________

Läs hela rapporten i den bifogade filen eller här i vår publikationsdatabas.

På Sidas hemsida kan du läsa mer om vårt arbete mot korruption.

Carin Jämtin, generaldirektör Sida

Extra stöd till en allt svårare matbrist i norra Etiopien24.9.2021 16:08:16 CEST | Pressmeddelande

Den svåra matbristen i norra Etiopien har lett till att drygt 16 miljoner människor inte har mat för dagen och 350 000–400 000 av dem är på gränsen till svält. Barn samt gravida och ammande kvinnor har drabbats särskilt hårt av svår undernäring och behöver akuta insatser. Biståndsmyndigheten Sida har beslutat om ett extra stöd på 50 miljoner kronor till organisationerna Unicef och Action Against Hunger för akuta insatser för de drabbade.

Allt svenskt stöd till afghanska staten har avbrutits27.8.2021 15:42:00 CEST | Pressmeddelande

Mer svenskt stöd i Afghanistan via FN och ökade resurser till humanitärt bistånd under 2021. Det skriver biståndsmyndigheten Sida i sin analys som lämnades till regeringen i måndags, en vecka efter talibanernas maktövertagande. De flesta av Sidas samarbetsorganisationer har goda möjligheter att fortsätta arbeta med hälsa, utbildning och säkerhet för civilbefolkningen. Allt stöd via staten, och till det nya styret, har avbrutits.

Svensk tjänstepension investeras i hållbar utveckling16.6.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom en garanti från biståndsmyndigheten Sida kan 1,5 miljarder i privata medel investeras i en obligation med fokus på hälsa och social utveckling. Pengarna lånas ut till företag i låg- och medelinkomstländer av tjänstepensionsbolaget Alecta och försäkringsbolaget Afa försäkring. Danske Bank, fondförvaltaren responsAbility och Sida har samarbetat för att göra detta möjligt. Det är första gången som Sida utfärdar en garanti till en hållbarhetsobligation med privata investerare. Målet är förbättrad hälsa, en viktig grundsten för att människor ska ta sig ur fattigdom.