Allt fler misstankar om korruption och oegentligheter upptäcks och utreds visar ny rapport

Sida blir allt bättre på att upptäcka korruption i de projekt myndigheten stöder. De organisationer Sida samarbetar med blir också bättre på att anmäla misstankar om korruption. Under 2020 anmäldes totalt 451 misstankar i 326 ärenden, jämfört med 261 ärenden 2019. Det visar Sidas årliga korruptionsrapport.

Carin Jämtin, generaldirektör Sida

– Det är paradoxalt nog bra och viktigt att vi ser en fortsatt ökning av ärenden. Det betyder att vi, och de vi samarbetar med, blir allt bättre på att hitta och anmäla misstankar. Det är inte nödvändigtvis korruptionen som ökar, utan medvetenheten om hur viktigt det är att agera och rapportera alla misstankar, hur små de än är, säger Sidas generaldirektör Carin Jämtin.

Alla misstankar om korruption, missförhållanden och oegentligheter följs upp. Om misstankarna bekräftas vidtar Sida alltid åtgärder – det kan handla om att stärka rutiner, att pengar betalas tillbaka eller att samarbetet avslutas. Förskingring, och att pengar använts till annat än det som avtalats, är precis som tidigare år de vanligaste misstankarna. De två kategorierna står tillsammans för över hälften av alla inkomna misstankar.

I 70 procent av de ärenden som avslutades under 2020 bekräftades misstankarna. Den vanligaste påföljden är att Sida kräver att pengar som förskingrats eller använts på fel sätt betalas tillbaka. 2020 krävde Sida tillbaka 67 miljoner kronor, fördelat på 54 ärenden.

– Vårt antikorruptionsarbete har ett starkt fokus på att skydda biståndsmedel. Sida arbetar i länder där korruptionen är hög och där stat, myndigheter och kontrollsystemen ofta är svaga. Därför jobbar vi extra hårt för att skattebetalarnas pengar inte ska hamna i fel fickor utan nå de som behöver vårt stöd, säger Carin Jämtin.

Pandemiåret 2020 har inneburit en särskild utmaning för biståndet, som fått ställa om ofta och snabbt för att möta nya och hastigt uppkomna behov. För att minska riskerna riktade Sida särskilt in sitt stöd på redan etablerade partners, kontrollerade noga behov hos projekten och delade ofta upp utbetalningar i mindre delar. Sida har dessutom hållit online-utbildningar för handläggare och samarbetspartners vid ett 20-tal tillfällen, förtydligat avtalsskrivningar och lyfter hela tiden vikten av att bekämpa korruption i möten och samtal med partners.

– Trots de nya utmaningarna hittar vi sätt att arbeta på för att bekämpa korruption även under en pandemi. För precis på samma sätt som pandemin drabbat de fattigaste länderna hårt så slår korruptionen alltid värst mot de svagaste och mest utsatta. Kommer vi inte till rätta med korruptionen får vi aldrig en rättvis, jämlik och jämställd värld, säger Carin Jämtin.

______________________________

Läs hela rapporten i den bifogade filen eller här i vår publikationsdatabas.

På Sidas hemsida kan du läsa mer om vårt arbete mot korruption.

Carin Jämtin, generaldirektör Sida

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Svensk tjänstepension investeras i hållbar utveckling16.6.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom en garanti från biståndsmyndigheten Sida kan 1,5 miljarder i privata medel investeras i en obligation med fokus på hälsa och social utveckling. Pengarna lånas ut till företag i låg- och medelinkomstländer av tjänstepensionsbolaget Alecta och försäkringsbolaget Afa försäkring. Danske Bank, fondförvaltaren responsAbility och Sida har samarbetat för att göra detta möjligt. Det är första gången som Sida utfärdar en garanti till en hållbarhetsobligation med privata investerare. Målet är förbättrad hälsa, en viktig grundsten för att människor ska ta sig ur fattigdom.

Humanitärt stöd till civilbefolkningen i Gaza och på Västbanken28.5.2021 17:41:25 CEST | Pressmeddelande

Biståndsmyndigheten Sida har beslutat om 53 miljoner kronor i akut humanitärt stöd till drabbade av den senaste tidens strider i Gaza och på Västbanken. Civilbefolkningen har drabbats hårt med många döda och skadade och behoven är stora av sjukvård och mediciner men också av vatten, mat, sanitet, tak över huvudet, bränsle och psykosocialt stöd för traumatiserade barn och ungdomar.

Pressinbjudan: Stockholm Internet Forum, SIF21: Mobilisering för digital motståndskraft – ett fritt, öppet och säkert internet i kölvattnet av pandemin3.5.2021 15:27:00 CEST | Pressinbjudan

Ska internet vara en tillgång för att stärka demokratin – eller ska det tillåtas vara ett verktyg för att begränsa och krympa det demokratiska utrymmet? Digitaliseringen i samhället har ökat rejält under pandemin. Miljarder människor kan tack vare utvecklade digitala verktyg fortsätta jobba, kommunicera och sköta ärenden trots att samhällen helt eller delvis stängts ner. Men ökad digitalisering har också en mörk baksida: en växande klyfta mellan de som har och de som inte har tillgång till internet, men allra allvarligast är kanske att statsmakter ökat sin kontroll av media, nätaktivister, MR-försvarare och andra med hjälp av övervakningstekniker och nedstängning av internet. Den 10–12 maj arrangeras för sjunde gången Stockholm Internet Forum (SIF). Eventet, som i år är helt digitalt, kommer under tre dagar att samla många intressanta deltagare, med nära tusen personer anmälda. Deltagarna är nätaktivister, demokratiföreträdare och journalister från hela världen. SIF erbjuder en plattfo

Rekordmånga i behov av humanitärt stöd under pandemin28.4.2021 18:36:47 CEST | Pressmeddelande

Antalet människor i behov av humanitärt stöd har nått nya rekordnivåer. På bara ett år har behoven av humanitärt stöd och skydd ökat med 40 procent, från 168 miljoner människor under 2020 till 235 miljoner människor i år. Fler drabbas av konflikt och naturkatastrofer men ökningen beror kanske framför allt på covid-19 som drabbat människor hårt över hela världen. Däremot följer inte finansieringen denna branta behovskurva, under förra året var bara hälften av FN:s appeller finansierade. Sida fördelar nu stöd till drabbade ur en rekordstor humanitär budget på drygt 4,2 miljarder.