Allt fler motorärenden tvingar ARN att växa

Antalet ärenden på området Motor i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) fortsätter att öka. Därför ska Sveriges Fordonsverkstäders Förening utse ytterligare tre ledamöter till ARN.

De första halvåren under perioden 2020-2022 har anmälningarna till området Motor i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) ökat från 1678 stycken 2020 till 1747 stycken 2021 och till 2081 motorärenden under det första halvåret i år.

En av flera viktiga orsaker bakom det ökande antalet ärenden är missnöjda privatleasingkunder.

I år har också Konsumentköplagen ändrats; det är den så kallade Presumtionsregeln (4 kap 17§) som ändrats till två år istället för sex månader. Detta bedömer SFVF kommer medföra att antalet motorärenden i ARN ökar ytterligare framöver.

– Verkstadstjänster ligger idag på andra plats när det gäller antalet ärenden i ARN, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

Mot bakgrund av ovanstående har SFVF fått frågan om vi kan utöka antalet ledamöter som representerar föreningen på de nämndsmöten som avhandlar motorärenden från 13 till 16. Det kommande halvåret (januari-juni 2023) kommer man ha rekordmånga möten gällande motorärenden – totalt 70 nämndmöten.

– Det är sexton ärenden per nämndmöte, och det är tyvärr nytt rekord, säger Bo Ericsson.

SFVF är en av totalt fyra branschorganisationer som är representerad i ARN:s nämnd för motorärenden och den organisation som har flest ledamöter i nämnden.

SFVF är en branschförening för fordonsbranschen som jobbar för konkurrens på lika villkor. Vi har cirka 2000 medlemmar bland framför allt service-, lack- och skadeverkstäder och däckverkstäder men vi har även medlemmar bland bil- och husbilshandlare och bilvårdsföretag.

Arbetsgivarens ansvar vid jobb med elfordon10.1.2023 23:22:46 CET | Pressmeddelande

Hur påverkar elfordonen blåljusmyndigheternas arbete och vad behöver arbetsgivarna ha för kunskaper och resurser för att deras medarbetare ska kunna hantera elfordon? Välkommen till Mekonomen Vårby allé 53 i Vårby i södra Stockholm den 13/1 kl 10:00 – så berättar vi på Sveriges Fordonsverkstäders Förening mer om detta. På plats finns även polismyndigheten som informerar om vad de gör för att kunna hantera elfordon.