Allt fler pensionärer vill bli politiker

Andelen äldre ökar stadigt på partiernas listor inför kommunvalet. Nästan var tredje kandidat tillhör ålderskategorin 65 plus, visar Dagens Samhälles kartläggning.

Personer över 65 år var länge rejält underrepresenterade bland de valbara till kommunfullmäktige. Men deras andel har ökat stort och är nu uppe i drygt 31 procent. Gruppens andel av befolkningen över 18 år är cirka 25 procent.

De yngre, 18–29 år, är rejält underrepresenterade. Deras andel på listorna är endast 8 procent jämfört med nära 20 i befolkningen. Gruppen 30–49 år har ungefär samma representation på listorna som i befolkningen. Ungefär 23 procent av befolkningen är 50–64 år, men den kategorin har kapat åt sig 31,5 procent av platserna på kommunlistorna.

– Levnadskvaliteten ökar för äldre. Vi blir friskare och orkar jobba mer, och pensionärerna är en resurs som kan engagera sig i samhället, säger kommunforskaren David Karlsson.

– Men om man kikar på vilka som har de tunga uppdragen, i kommunstyrelsen och som kommunstyrelsens ordförande, så är de betydligt yngre. Det handlar om två olika sätt att vara politiker på.

Medelåldern är högst bland Liberalernas fullmäktigekandidater, 56,8 år. De yngsta snittåldern finns bland Miljöpartiet (51,5 år).

Kommunerna med de yngsta kandidaterna är Göteborg och Åre, med en genomsnittlig ålder på dryga 47 år. Äldst är man i Burlöv, Simrishamn, Orust och Boxholm, där snittkandidaten är äldre än 60 år.